בנק ישראל מרחיב את מתווה הסיוע הכלכלי ללקוחות הבנקים בעקבות ההערכות להתארכות מלחמת עזה. ההנחה הייתה שהמלחמה תסתיים עד סוף דצמבר, אבל בעקבות התארכותה הוחלט בבנקים לאמץ מתווה סיוע מורחב גם ל־2024.

מאז תחילת המלחמה ב־7 באוקטובר ועד לסוף נובמבר 2023 נדחו 278 אלף הלוואות, מרביתן משכנתאות ואשראי צרכני. התשלומים שנדחו הסתכמו ב־4.8 מיליארד שקל, מרביתם במגזר העסקי. בעקבות הערכות מצב שהתקיימו בבנק ישראל הוחלט על הארכת תוקף המתווה הקיים בשלושה חודשים נוספים, החל מ־1 בינואר 2024, לשתי קבוצות האוכלוסייה: מעגל ראשון ומעגל שני.

לקוח שלא דחה עד כה תשלומים יהיה זכאי לדחיית תשלומים לשלושה חודשים, בכפוף להגשת בקשה. לקוח שביצע דחיית תשלומים יהיה זכאי לדחיית נוספת של שלושה חודשים בכפוף להגשת בקשה, כך שסך הדחייה יעמוד על חצי שנה. יתר הטבות המתווה ימשיכו לחול אוטומטית למשך שלושה חודשים נוספים.

לאוכלוסיית הזכאים לדחייה יתווספו חשבונות של חטופים ונעדרים שנכללו בפועל גם בפעימה הראשונה, חשבונות של אחים של חטופים או נעדרים וחשבונות של משתתפי מסיבת "נובה" ברעים. אופן קבלת מידע לגבי שיוך לקבוצה יהיה בהתאם להצהרת לקוח או הצגת אסמכתה מתאימה. ההטבות כוללות פטור מחיוב בריבית על יתרת חובה של עד 30 אלף שקל, לחשבונות של עסקים עם פעילות של עד 5 מיליון שקל. עסקים עם מחזור פעילות של עד 5 מיליון שקל שהיו ביתרת חובה, יהיו פטורים מתשלום ריבית על יתרת החובה עד 30 אלף שקל לשלושה חודשים. הפטור יינתן אוטומטית. המתווה כולל גם את תושבי הצפון.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "בנק ישראל רואה לנגד עיניו את הציבור המתמודד כעת עם הקשיים הכלכליים בעקבות המלחמה. הרחבת המתווה נעשתה לנוכח התמשכות המלחמה ולאחר עבודת מטה ממושכת של הפיקוח על הבנקים תוך הבנת צורכי הציבור".

המפקח על הבנקים דניאל חחיאשוילי: "המתווה שגיבשנו מסייע ללקוחות הבנקים לצלוח את ההשפעות הפיננסיות של המלחמה בצורה טובה יותר. המלחמה וגם השפעותיה עדיין איתנו, וכך גם הצורך להמשיך להקל על הלקוחות בתחום האשראי והעמלות".