במסגרת הליך משפטי חסר תקדים, פתח הממשל האמריקאי בחקירה נגד חברת פינקלשטיין מתכות ובבדיקת התנהלות הממשלה, כך נודע ל"מעריב". לטענת הרשויות האמריקאיות, מענקים שקיבלה החברה בזכות פעילותה באזור פיתוח, מהווים סובסידיה ממשלתית אסורה, והם אפשרו לחברה מכירה של מוצריה בארה"ב במחירי היצף. ההחלטה על פתיחת החקירה והסנקציות נגד פינקלשטיין מעלה תמיהה.

"החלטה שלא הייתה ברורה מאליה": מדוע למרות הכל הריבית לא ירדה?
למרות המלחמה והורדת הדירוג: למה הבורסה בתל-אביב עולה?

היקף פעילותה של פינקלשטיין בארה"ב מזערי בהשוואה למתלוננות האמריקאיות, והיא מחזיקה בפחות מ־3% מנתח השוק בארה"ב. עם זאת, מדובר בכ־75% מהיקף מכירותיה. הטענה של הממשל האמריקאי גם סותרת את הסכם הסחר בין שתי המדינות, שקיים זה עשרות שנים.
על החברה כבר הוטלו סנקציות ומכס, הפוגעים משמעותית ביכולתה לפעול באופן סדיר, ועלולים לסכן את האספקה הנדרשת לתעשיות הביטחוניות. בעקבות כך, נכנסו לתמונה משרד החוץ וכן התאחדות התעשיינים.

בעבר הוגשה תביעה על יצוא בהיצף נגד מפעלי ים המלח, שנדחתה בסופו של דבר. צחוק הגורל: אותם גורמים התובעים את פינקלשטיין הגנו בעבר על מפעלי ים המלח. רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, פנה לגורמים הרלוונטיים במשרד הכלכלה והתריע מפני המצב החריג שעלול להביא לפגיעה בחברות נוספות.

רון תומר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
רון תומר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לדברי תומר: "מדובר בתביעה מופרכת, שעלולה להביא לסגירת המפעל. אם המקרה החמור הזה יצליח, הוא עלול לפגוע בחברות ישראליות נוספות, וזאת בניגוד להסכמי הסחר".

פינקלשטיין מוגדרת כמפעל חיוני לתעשייה, והיא החברה הישראלית היחידה המייצרת מוצרי פליז, ברונזה וסגסוגות נחושת. היא מעסיקה 80 עובדים מאזור הצפון, ומוצריה משמשים את החברות הביטחוניות. החברה פועלת באזור התעשייה אלון תבור שליד עפולה. החברה מהווה ספק יחיד לחברת רפאל למוטות מתכת, לצורך ייצור תחמושת לסוללות כיפת ברזל. השליטה בחברה היא משפחתית, אך לפני כעשור נרכשו מחצית ממניותיה על ידי לידר השקעות שבבעלות יורשי דן דוד, ב־25 מיליון שקל.

להליך החקירה התקדימי עלולה להיות השלכה דרמטית על כלל יחסי הסחר בין ישראל וארה"ב והשלכות רוחב על היצואניות הישראליות לארה"ב, ובכלל זה התעשיות הביטחוניות.

הטבות ממשלתיות למפעלי תעשייה באזורי פיתוח מהוות פעמים רבות תנאי הכרחי להקמתם של המפעלים. אם אכן יחליט הממשל האמריקאי שהטבות מסוג זה מהוות סובסידיה אסורה ומחייבות משום כך הטלת מכס על התוצרת המיוצאת לארה"ב, עלול הדבר להוביל לגל של תביעות נוספות של יצואניות ישראליות לארה"ב.

לאחרונה פורסם שארה"ב הטילה סנקציות על מתנחלים שתקפו פלסטינים, ובעקבות כך הוגבלו חשבונותיהם בבנקים. ייתכן כי מדובר במדיניות חדשה כלפי ישראל, שעלולה לפגוע בתחום הכלכלי.