רשות החברות הממשלתיות חשפה אתמול לראשונה את הדוחות הכספיים של החברות הממשלתיות, אף על פי שחלקן אינן בורסאיות. אף שהדוחות של חלק הארי של החברות חשופות, משום שהן מנפיקות איגרות חוב, קיימות כמה חברות הנסתרות מהעניין.

מה שבולט בדוחות הכספיים הוא העובדה שחברת החשמל סיימה את המחצית הראשונה של 2022 ברווח של 1.5 מיליארד שקל - סכום הגבוה מסך הרווחים המצטברים של כל החברות הממשלתיות גם יחד (1.2 מיליארד שקל). את הרבעון השני של 2022 סיימה חברת החשמל ברווח של 860 מיליון שקל, שגם הוא גבוה מהרווח המצטבר בכל החברות הממשלתיות. אחרי חברת החשמל ניצבת התעשייה האווירית, שסיימה את הרבעון השני ברווח של 426 מיליון שקל. אחריהן נמלי ישראל ברווח של 354 מיליון שקל.


המפסידות הגדולות בקרב החברות הממשלתיות הן נמל אשדוד עם הפסד של 278 מיליון שקל ברבעון השני, דואר ישראל עם הפסד של 176 מיליון שקל ברבעון השני ורפאל בהפסד של 76 מיליון שקל (בהשוואה לרווח של 58 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2021). את המחצית הראשונה של 2022 סיימה רפאל בהפסד של 161 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 119 מיליון שקל במחצית 2021. רפאל, החושפת לראשונה את דוחותיה, עברה להפסד בין השאר בגלל גידול בהוצאות המכירה וההנהלה. מרבית החברות הממשלתיות חילקו השנה דיבידנד במזומן בשיעור מצטבר של כ־1.4 מיליארד שקל. החלוקה מימנה בין השאר את הפחתת הבלו על הדלק.


רשות החברות הממשלתיות אחראית על פעילותן של 70 חברות ממשלתיות העוסקות בתחומי הביטחון, התשתיות, התחבורה, הדיור, התקשורת, החשמל, המים, הדואר החינוך ועוד. בחברות מועסקים כ־57 אלף עובדים. היקף היצוא של החברות (בעיקר ביטחוני) מסתכם ב־16 מיליארד שקל בשנה.

מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים: "הדוחות הכספיים יהיו מעתה פתוחים לעיון הציבור, ויפורסמו בזמן אמת". עוד הוסיפה כי ״בעלי המניות, שהם הציבור הישראלי, זכאים להכיר כל פרט בחברות ששייכות להם. אנו מחויבים בשקיפות מלאה בהתאם למקובל בחברות הציבוריות והעסקיות במשק״.