בניגוד ללאות הכללית ששוררת כאן באוגוסט, ליהטט דירוג בתי ההשקעות של מעריב-וואלה בשיתוף קלריטי קפיטל, והמשיך להציג תזוזות וחילופי מקומות ברשימה – כהמשך לתנודות דומות גם בחודש יולי שקדם לו.

השינויים בטבלת הדירוג באים על רקע תנודות חדות בשווקי המניות הגלובליים – שהתחילו את החודש בתנופה ובעליות חדות אך סיימו אותו בירידות. מדד המניות הגלובלי ירד בכ-3.7%, מדד ה-S&P500 האמריקאי, המרכז את 500 המניות הגדולות בוול-סטריט, ירד בכ-4% ומדד ת"א 125 הישראלי הפתיע – ולא בפעם הראשונה השנה – עם מגמה הפוכה לזו של שאר העולם ועלייה של כ-3%. שוקי האג"ח המשיכו את המגמה השלילית מתחילת השנה וירדו בכמעט 3%. 

ערן פלג, אסטרטג ראשי קלריטי: "ההבדל בין ישראל לחו"ל נובע קודם כל מהעלייה בריבית, ששם היא חדה ואגרסיבית בעוד שפה היא תמידית אבל מתונה. ודבר שני אצלנו יש צמיחה יוצאת דופן בהשוואה לעולם"

שינוי המגמה החד הגיע לקראת סוף אוגוסט, בתגובה לנאומו השנתי בג'קסון הול של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שבו הכריז כי הבנק הפדרלי רחוק מאוד מלסיים את תהליך העלאות הריבית שבו החל בתגובה לאינפלציה המשתוללת ברחבי העולם. בנאום בן שמונה דקות בלבד, רמז יו"ר הפד על העלאת ריבית של 0.75% בישיבתם הצפויה בתחילת ספטמבר. הוא חזה כי ככל הנראה ארה"ב תחווה האטה בצמיחה - בתגובה לתהליך ההידוק המוניטרי, וכי הריבית תישאר ברמתה למשך זמן מה לאחר סיום העלאות הריבית - כדי לוודא יציבות מחירים לאורך זמן. השווקים, שציפו במהלך חודש יולי להאטה מסוימת בקצב העלאות הריבית, הבינו את המסר ושינו כיוון בחדות.

דירוג אוגוסט: מי התחזק ומי נחלש

ואצלנו בדירוג - לא פחות משישה בתי השקעות החליפו את מקומם בטבלה בחודש אוגוסט: כלל מחליף את מיקומו עם מיטב דש ועולה מהמקום השלישי למקום השני. אנליסט, אשר ספג מכה קשה באפריל שהורידה אותו מהמקום ה-2 למקום ה-7, משפר את מקומו החודש ועולה מהמקום ה-6 למקום ה-4. הראל, אשר הציג תוצאות טובות בחודש יולי מאכזב מעט ויורד מהמקום ה-4 למקום ה-6 ואילו הפניקס מציג ביצועים טובים מאוד החודש ועולה מהמקום ה-8 למקום ה-7.

בית ההשקעות מור מצליח לשמור על המקום הראשון גם באוגוסט – חשיפה נמוכה יחסית לשווקים הגלובליים עוזרת לבית ההשקעות בחודשים שבהם קיים פער כה גדול בין ביצועי השוק הישראלי לעומת יתר העולם. כלל נהנה גם הוא ממגמה דומה למור עם חשיפה בינונית הן למניות והן לשווקים הגלובליים. 

דרוגים בתי השקעות נוספים:
דירוג בתי השקעות חודש 07/2022
דירוג בתי השקעות חודש 06/2022

מאור לוי, מנהל השקעות בקלריטי: "אנחנו כנראה כבר לא בשאלת אם יהיה מיתון, אלא כמה קשה הוא יהיה. ולא יהיה מופרך להניח שאת המגמה הזאת אנחנו נראה ממשיכה איתנו גם לשנה הבאה"

אלטשולר שחם, אשר הציג ביצועי יתר משמעותיים בחודש יולי, מסיים את החודש במקום האחרון, בגלל החשיפה הגבוהה שלו למניות באופן כללי והחשיפה הנמוכה יחסית לשוק המקומי אשר הציג ביצועי יתר בחודש הנוכחי.

יותר פיזור, פחות דומיננטיות

גם החודש ניתן לראות פיזור רחב בראש הטבלה במספר קטגוריות – מור ואנליסט נמצאים בשלישייה הפותחת בשש קטגוריות שונות. מיד אחריהם נמצא מיטב דש בשלישייה הפותחת בחמש קטגוריות. כלל מוביל בארבע קטגוריות, הראל והפניקס בשלוש וילין, מגדל ואלטשולר - בשתיים. 

מה שמעניין הוא, שאם בתחילת השנה אפשר היה להצביע על מספר בתי השקעות ששלטו בקטגוריות מסוימות, לדוגמא - אנליסט במסלולים המנייתיים ומיטב דש במסלולים הסולידיים, היום התמונה מעט שונה ולא ניתן להצביע על גוף דומיננטי באף אחת מהקטגוריות. "אפשר להגיד שפשוט רואים בצורה ברורה מי בשוק הישראלי ומי בגלובליים", אומר מאור לוי, מנהל השקעות בקלריטי. "אבל ישראל בינתיים מתחילה ליישר קו עם השווקים הגלובליים, וייתכן שהיתרון של בתי ההשקעות המושקעים בישראל, יטשטש או ייעלם בקרוב".

ערן פלג, אסטרטג ראשי בקלריטי, מצביע גם הוא על הפער בין ישראל לחו"ל. "ההבדל נובע קודם כל מהעלייה בריבית, ששם - ואני מתכוון בעיקר לארה"ב אבל לא רק, היא חדה ואגרסיבית בעוד שבארץ היא אמנם תמידית אבל מתונה. ודבר שני - ההאטה הכלכלית עדיין לא הגיעה אלינו. יש צמיחה יוצאת דופן בהשוואה לעולם ואפילו מדד ת"א 125 נשאר פלאט בזמן שמקבילו האמריקאי ירד ביותר מ-16 אחוז".

ומה הלאה? "אנחנו כנראה כבר לא בשאלת אם יהיה מיתון, אלא כמה קשה הוא יהיה", אומר לוי. "אנחנו לא מנבאים כמובן, אבל זה לא יהיה מופרך להניח שאת המגמה הזאת אנחנו נראה ממשיכה איתנו גם לשנה הבאה". 

ערן פלג ומאור לוי מקלאריטי קפיטל. (צילום: אריק סולטן)
ערן פלג ומאור לוי מקלאריטי קפיטל. (צילום: אריק סולטן)