עד 7 באוקטובר הייתה 2023 בדרך להיות שנת שיא במסירות רכב חדש בישראל, וקצב של כ־300 אלף מכוניות לשנה, לעומת שיא של 290 אלף שנקבע ב־2021.

איך מתנהלים במצב של טוטאל לוס לרכב?
כולם מדברים על יוקר המחיה, דאצ’יה ממשיכה לעשות כך

רקטת חמאס שנחתה כמה ימים לאחר פתיחת המלחמה במתחם פריסבי (לשעבר קרסו מוטורס) בפארק ראם שבשפלה, והביאה לשריפה שכילתה כ־200 דגמי רנו, ניסאן ודאצ'יה חדשים לגמרי שעמדו לקראת מסירה ללקוחות, סימנה סופית את השינוי העמוק במצב.

במקום קמפייני מכירות לסוף השנה עסקו יבואני הרכב בשבועות הבאים בתרומות למפוני הנגב המערבי ולחיילים, באמצעות עובדיהם וצי מכוניות המבחן שלהם, כולל תרומות אישיות במיליוני שקלים של היבואנים עצמם, שהבולטת שבהם הייתה תרומת 120 מכוניות מיצובישי ספייס סטאר לארבעה קיבוצים - בארי, כפר עזה, ניר עוז ונחל עוז - בידי ד"ר שמואל חרל"פ, כתרומה אישית ולא באמצעות כלמוביל, היבואנית.

ולמרות זאת, באוקטובר ובנובמבר יחד נמסרו כ־25 אלף מכוניות חדשות, באמצע מלחמה. גם אם חלקן הוזמנו עוד לפני שמחבלי חמאס חצו את הגבול, הרי שמדובר בנתון הממחיש את הביקוש המינימלי לרכב חדש בארץ, ואת העובדה שבין גדרה לחדרה נשמרת יחסית השגרה.

כעת צפויה השנה להסתיים עם מסירות של כ־280 אלף מכוניות חדשות בכל ערוצי הייבוא, כולל ייבוא מקביל וזעיר שנחלשו השנה, עדיין נתון גבוה יחסית. והיו עוד שיאים שנשברו השנה.

רכב חשמלי: עם מסירות של כ־49 אלף מכוניות חשמליות השנה, כמעט כפול מאשר ב־2022, שוק הרכב לא קבע רק שיא חדש במכירות רכב חשמלי ב־2023, אלא הכפיל בשנה אחת את כמות החשמליות בכבישי ישראל.

המכוניות החשמליות גם חצו את רף ה־18% בנתח שוק, ובכך עברה ישראל את הממוצע האירופי, שעומד על כ־17%. אף שבתחילת השנה יושמה פעימה של העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, מ־10% ל־20% והתייקרות של כל החשמליות ב־5% עד 10%, הביקושים המשיכו לגדול והמכירות בהתאם.

לראשונה בהיסטוריה המכונית הנמכרת ביותר בארץ היא חשמלית, ג'יפון האטו 3 של BYD הסינית, עם 14 אלף יחידות, ובפער גדול מיונדאי אלנטרה ההיברידית שבמקום השני, עם כ־8,000 יחידות.

בין שאר המכוניות הנמכרות ביותר נמצאת גם הג'ילי גיאומטרי C הסינית, חשמלית גם כן, עם כ־7,000 יחידות שהביאו אותה למקום הרביעי. טסלה מסרה 6,500 יחידות מכל הדגמים ביחד, ממשיכה לאבד נתח שוק, לאחר שב־2021 עוד הובילה את מכירות הרכב החשמלי בארץ. MG מסרה 2,700.

אבל גם היצרנים הוותיקים נכנסו לתחום: יונדאי מסרה 4,900 מכוניות חשמליות, כ־12% מכלל המסירות שלה, סקודה מסרה 1,800 (12.5%), מרצדס 1,200 (30%), טויוטה 980 (3.1%) וקיה 900 (3%).

מכוניות היברידיות: איבדו נתח שוק לטובת החשמליות וירדו למסירות של 46 אלף יחידות (כ־17%), אבל עדיין היוו רוב במכירות יונדאי, טויוטה וקיה.

מכוניות פלאג אין: כ־15 אלף מכוניות היברידיות נטענות מהשקע נמסרו השנה, יותר ממחציתן מתוצרת קיה. כך שבשורה התחתונה עלו לכבישי ישראל כ־110 אלף מכוניות ברמות שונות של חשמול, שיא של 40% ונתון גבוה גם ברמה בינלאומית.

רכב סיני: המכוניות הסיניות הראשונות מסין, דגמי בנזין פשוטים של MG, הגיעו לארץ כבר לפני כעשור. נחיתה של 17 מותגים סיניים, רובם של מכוניות חשמליות, הביאה השנה את נתח השוק של הסינים בישראל לשיא של כל הזמנים - 46 אלף מכוניות ונתח שוק של כ־17%.

זאת בין השאר בעקבות השקה מוצלחת של היצרן הסיני היחידי שכרגע משווק בארץ רק רכבי בנזין, צ'רי, עם מסירות של 11 אלף מכוניות, בעיקר של ג'יפון שבעת המושבים טיגו 8, שנהנה מהמחיר הזול בשוק. למרות זאת את השוק ממשיכות להוביל (בינתיים) מכוניות מתוצרת קוריאה הדרומית (19.1%) ומיפן (12.5%).

עם זאת הנתונים הם לפי ארץ הייצור ולא זהות המותג, מה שמעלה את הסיניות, שמיוצרות כולן בסין, לעומת הקוריאניות והיפניות, שרובן אינן מיוצרות בארצות המוצא שלהן. בתוספת מכוניות של מותגים קוריאניים ויפניים שמיוצרים באירופה ובמדינות אחרות באסיה, הם עקפו את הסיניות בפער גדול.

תחזית 2024: דחיפה להיברידיות

אחרי הרבעון האחרון, שנת 2024 קשה הרבה יותר לניבוי. מעבר להשפעות הכלכליות שיצרה המלחמה, עומדת השנה הבאה בסימן השלב הבא במיסוי הירוק: העלאת מס הקנייה מ־20% ל־35% על רכב חשמלי והפחתת הנחת המס המרבית מ־60 אלף שקל ל־50 אלף שקל.

בנוסף, תתבטל הטבת המס לרכבי פלאג־אין, בסך 30 אלף שקל, אך מנגד הם יהיו זכאים להטבות מיסוי ירוק כמו שאר הרכבים לפי רמת הפליטות, כאשר רמת הפליטה הנמוכה שלהם תזכה אותם בהנחה של כ־15 אלף שקל.

בשבועיים האחרונים התנהלו ניסיונות לדחות את העלאת המס, בעיקר על החשמליות. זאת בגלל עיכוב בהגעת כ־5,500 חשמליות מסין ומקוריאה הדרומית, שהאוניות שנושאות אותן נשלחו למסלול עוקף אפריקה בגלל התקפות החות'ים, יגיעו לארץ אחרי ההעלאה המתוכננת ויחויבו במיסוי הגבוה יותר - דבר שיגולגל, כמובן, על הלקוחות.

אבל יש גם קונצנזוס על כך שזה אינו הזמן להכות בציבור בעוד גזירה ממשלתית, גם אם היא נקבעה כבר לפני ארבע שנים. ההערכה אז הייתה שב־2024 מחירי החשמליות, לפני מסים, יהיו קרובים יותר לאלה של דגמי הבנזין, מה שלא קרה גם בעולם בגלל משברי השבבים וחומרי הגלם. מנכ"לי משרדי התחבורה, האנרגיה והגנת הסביבה הביעו תמיכה בדחייה של שנתיים, ויו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) הבהיר שהוא מצפה מהאוצר לפעולה.

אם הגזירה לא תבוטל, יתייקרו החשמליות שוב ב־5% עד 10%. תוספת של אלפי שקלים שתפגע בביקוש להן, ותהפוך אותן ליקרות יותר לרכישה. בנוסף, ככל שעובר הזמן יש יותר ויותר רוכשים פוטנציאליים שאין להם מקומות חנייה ותלויים ברשת הטעינה הציבורית, שהיא יקרה יותר מטעינה ביתית וזמינה פחות.

המצב הזה יעניק דחיפה מחודשת להיברידיות, שכבר נחשבות כמעט קלאסיות, לא זקוקות לטעינה מהשקע, משיגות ביומיום קרוב ל־20 ק"מ לליטר חסכוניים ומכאיבים פחות לסביבה.

גם ההיברידיות התייקרו בחודש האחרון, יונדאי קונה ואלנטרה ההיברידיות הבסיסיות כבר עולות קרוב ל־170 אלף שקל, שהוא גם מחיר ההשקה של טויוטה C־HR החדש. אבל אם BYD אטו 3, שמחירו ב־2023 התחיל ב־166.5 אלף שקל יתייקר משמעותית מעבר ל־170 אלף שקל, יהיו יותר נהגים שיחליטו לחכות בינתיים עם רכישת החשמלית הראשונה שלהם.

עם זאת ב־2024 יושקו בארץ מותגים חשמליים חדשים עם פוטנציאל למכירת אלפי חשמליות בשנה, כמו זיקר וסמארט, שמגיעים מסין, לצד דגם מוזל של וולוו, EX30, עם מחיר בסיסי של 190 אלף שקל בלבד.

סיטרואן תשיק את ה־e־C3 החדשה, דור רביעי לסופר־מיני הצרפתייה שהפך לקרוסאובר חשמלי קטן עם הבטחה למחיר שובר שוק, סביר שפחות מ־130 אלף שקל גם לאחר העלאת המס. פיאט תשיק את ה־600 החשמלית. ג'יפ את האוונג'ר החשמלי, ועוד. כך שלא בטוח שמכירות הרכבים נטולי הפליטה מהאגזוז יצטמצמו.

השאלה הגדולה היא מה יהיה קצב המכירות על רקע המשך המלחמה, ההאטה הכלכלית, והמשך האי־ודאות הפוליטי. ינואר, בניגוד לשנים קודמות, כבר לא יסתיים עם מסירות של 40 אלף מכוניות חדשות, מטעמי ירידה בביקושים, בעיקר בשוק היוקרה, והעובדה שנהגי מוביליות רבים מגויסים כעת כמילואימניקים לצה"ל. שנה שמתחילה קשוחה ויכולה רק להשתפר בהמשך.