גם אם חלקנו רחוקים מהחזית, ואפילו מטווח טילי חמאס, למלחמת "חרבות ברזל" הייתה ועודנה השפעה משמעותית על הרגלי הקנייה שלנו. את השפעות המלחמה, שנראה שהולכת לשנות את פני המדינה לעד, ניתן להרגיש כבר כעת. בעוד שבימים כתיקונם היינו חוגגים בימים אלה את חודש הקניות - שמתחיל בשופינג IL, ממשיך ביום הרווקים הסיני ומסתיים בבלאק פריידיי וסייבר מאנדיי - ומדברים על אילו מבצעים שווים אנחנו מכניסים לעגלת הקניות, כעת אנחנו רחוקים מלדבר על שגרה.

רכשתם מחו"ל? זאת הסיבה לעיכוב החריג בקבלת החבילות בישראל
אלפי דורשי עבודה חדשים: השפעת המלחמה על שוק העבודה

כמובן שאחת ההשפעות המיידיות של המלחמה הייתה ירידה בקניות. את מקומם של מוצרי הפנאי והלייף סטייל בחשבון האשראי שלנו החליפו מוצרי מזון וביטחון. וזה כמובן מאוד הגיוני. החשש מפני הירידה בהכנסות והרצון לשמור על הראש מעל פני המים, לצד מצב הרוח הלאומי הירוד והפחד להסתובב ברחובות, הובילו רבים לשים ברקס על מותרות ובראשן השופינג.

יפית גריאני, משנה למנכ"ל וראש חטיבת עסקים בישראכרט, אומרת: "עם פרוץ המלחמה ראינו ירידה חדה של הוצאות משקי בית, והעסקים הקטנים נפגעו מכך מאוד. אך בשבועיים האחרונים אנו רואים קיטון במגמה השלילית, קרי משקי הבית חוזרים לצרוך, אך עדיין פחות מאשתקד. אם בשבוע הראשון, העסקים הקטנים חוו ירידה של כ־34%, בשבוע הרביעי של החודש, הפער הצטמצם לירידה של כ־22%. יש לציין כי נתונים אלה אינם כוללים עסקי מזון ופארמה שהצריכה שלהם אינה גמישה שכן מדובר בצרכים בסיסיים – אם מגלמים אותם, הירידה קטנה יותר.

יפית גריאני (צילום: תמי בר שי)
יפית גריאני (צילום: תמי בר שי)

"אנו פועלים לטובת העסקים הקטנים והעלאת המודעות בקרב הצרכנים על חשיבות הרכישה מהעסקים הקטנים למען הכלכלה הישראלית דווקא בימים אלה. להערכתי, הנתונים בחודש נובמבר הקרוב לא יהיו זהים לאשתקד בשל המצב, אך מטרתנו היא לצמצם ככל הניתן את הפער בכדי לחזק ולשמר את עשרות אלפי העסקים הקטנים בישראל".

לחזק את הכלכלה

כדי שנבין עד כמה חודש הקניות אהוב על הישראלים, נציין שלפי נתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, בנובמבר 2022 ההוצאות בכרטיסי אשראי בארץ הגיעו ל־39.4 מיליארד שקלים, כשההוצאה היומית הייתה כ־1.31 מיליארד שקלים בממוצע. בימים שבהם חלק גדול מהמשק נמצא בחל"ת, עסקים רבים עדיין סגורים ולחנויות חסרה סחורה בשל טיסות שבוטלו, ניתן רק לחלום על מספרים כאלה.

גם הילה קניסטר בר־דוד, מנכ״לית מועדון הצרכנות "שלך" ומומחית לצרכנות, מזהה מגמה של ירידה בצריכה: "ימי המלחמה משפיעים על תמהיל הקניות בכל בית בישראל, לרבות על חודש נובמבר הידוע כחודש המבצעים הגדול. בתחילת ימי המלחמה הדבר התאפיין בעצירה חדה של רכישות מוצרי פנאי ותרבות, עם ירידה של כמעט של 100% ברכישות (היות שמוסדות התרבות ועסקי פנאי היו סגורים וחלקם עדיין סגורים לקבלת קהל). אנשים למעשה עצרו הוצאות שנחשבות למיותרות. כאשר שוררת במדינה תחושה של חוסר ודאות כלכלית, ביטחונית ומדינית, הדבר גורם לרבים מאיתנו להיכנס למצב הישרדותי וכל הוצאה נבחנת ברמת הצורך והדחיפות שלה".

הילה קניסטר בר־דוד (צילום: שי קדם)
הילה קניסטר בר־דוד (צילום: שי קדם)

לכן, לדבריה, הקטגוריות שנמצאות בעלייה הן קטגוריית המזון לבית, מוצרי צריכה בסיסיים, כרטיסי הטענה לסופרים והטבות לרשתות מזון.
השנה יותר מתמיד, יש הבנה שחשוב לתמוך בכלכלה המקומית ובעסקים ישראליים. לכן בצעד די מפתיע, בגוגל החליטו לא לבטל את אירוע המכירות שלהם אלא לשנות אותו קמעה, כשהדגש הוא על עסקים כחול־לבן והשארת הכסף בישראל. ה־ShoppingIL, שאנחנו מכירים משנים קודמות, הוא למעשה אירוע מכירות מקוון המציע 48 שעות של הטבות ומבצעים באתרים ישראליים.

כעת, בהתאם למצב, האירוע יגלוש מה־9־8 בנובמבר המסורתיים. במקומו מתקיים אירוע שאינו תחום בזמן ומאפשר לכל עסק מקוון שרוצה להירשם ל־ShoppingIL לקבל ערכת מדיה ייעודית להטמעה באתר, ובכך לעזור לצרכנים שרוצים לחזק את הכלכלה הישראלית. כל עסק שישתתף באירוע יכול לפרסם הנחות בהתאם ליכולתו ולהציע מבצעים משתנים לאורך התקופה.

אם צוללים רגע למספרים, מנתוני החיפוש בגוגל עולה כי מאז ה־7 באוקטובר, עלה החיפוש אחר "קניות אונליין" בכ־200% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. החיפוש אחר אתרי מסחר ישראליים גדל דרמטית והוא גדול פי שניים (כ־50%) בהשוואה לכמות החיפושים אחר אתרי מסחר בינלאומיים, בעוד שבימים כתיקונם, הפער היה נמוך משמעותית ועמד על כ־30%.

עוד עולה כי החיפושים המרכזיים בישראל בנוגע לעסקים ב־30 הימים האחרונים הם סביב הנושאים: סיוע ומענקים לעסקים, פיצויים לעסקים ומענקים לעסקים במלחמה (או ב"חרבות ברזל"). חיפוש נושאים אלה עלה במאות אחוזים לעומת החודש המקביל אשתקד, ומתבצע בעיקר בתל אביב, לאחר מכן בירושלים, אזור המרכז וחיפה. מיעוט החיפושים הוא באזור הדרום, ככל הנראה כי דווקא בעלי העסקים שם, שנפגעו כל כך קשה, כרגע כלל לא נמצאים בהלך רוח הנוגע לבחינת מצבם והפיצוי שיקבלו אלא עסוקים במצבם ההישרדותי.

ב־30 הימים האחרונים חל גידול של 650% בחיפוש Shopping IL בגוגל וגידול של 180% בחיפוש Black Friday לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתונים שיכולים להעיד על הצורך המתעורר של הציבור לחזור ולקנות, בעיקר כשנראה שהשנה המבצעים יהיו בהנחות משמעותיות יותר משנה שעברה. לדוגמה, אם בשנה שעברה ב־Shopping IL ראינו בעיקר הנחות שנעו על טווח של %30%־10, השנה אנחנו רואים גם הנחות שחוצות את ה־50%.

"השוני ברכישות לעומת שנת 2022 הולך להתאפיין בירידה של עלות הסל הממוצעת, ברכישות אמוציונליות וברכישה של מוצרי אלקטרוניקה", אומרת קניסטר בר־דוד. "כל דבר שהוא לא בגדר חובה כרגע יישאר מחוץ לעגלת הקניות. השנה אני צופה עלייה דווקא באחוזי ההנחות של העסקים והפיכתן ליותר אטרקטיביות, אפילו עד 60% הנחה, דרך הצעה למשלוחים חינם כאשר רף הקנייה יהיה נמוך משמעותית לקבלת ההטבה, ועד שיתופי פעולה של חברות עם ארגונים חברתיים אשר תומכים במערך הלחימה באופן כזה או אחר או במפונים ואנשים שנפגעו ישירות מהמלחמה והבלטה פרסומית של מקום ייצור הפריט ומקורו בארץ".