השבוע התבשרנו על רכישה נוספת בשוק קמעונאות המזון בישראל, רכישה בסדר גודל שטרם ידע השוק המקומי. חברת פז סיימה מגעים עסקיים עם רשת פרשמרקט, לאחר חיזורים דו־כיווניים בין החברות, שהסתיימו בעסקה בשווי שוק של יותר מ־2.1 מיליארד שקל. המניה נסחרת היום ב 1.8, אף שעדיין אין יודעים אם היא תמשיך להיסחר באופן עצמאי או תתמזג עם חברת פז הרוכשת.

ממש לפני שנה רכשה חברת פז את רשת סופר יודה שבבעלותה 16 סניפים אורבניים ברחבי "מדינת תל אביב", וזאת לאחר שהחלה להשיק את חנויות הנוחות המשודרגות yellow מרקט, שהן הכלאה בין סופרמרקט וחנות נוחות. הרשת מונה 240 סניפים של חנויות נוחות בפריסה ארצית, הממוקמות במתחמי תדלוק של החברה. לאחר הרכישה תהפוך חברת פז להיות אחת המשפיעות בעולם קמעונאות המזון בישראל - רשת פרשמרקט מונה 42 סניפים, שרובם נמצאים במרכזי הערים.

רשת פרשמרקט, בבעלות האחים יוסי ושלומי אמיר שהחלו את דרכם הקמעונאית בשנת 1995 (ובשנת 2004 החלו את התפתחותם בתחום המרכולים), הנהיגו לאורך שנות פעילותם מהלכי רכישה רבים, שהובילו את החברה לצמיחה מהירה במחזורים. חלק מהרשתות שרכשו נשארו בשמן המקורי. לפני כחודש פורסמה ידיעה על רכישת הפעילות של מרכז מזון יהודה בכרמיאל, חנות בודדת, עסקה בהיקף של 14 מיליון שקל.

בשנת 2019 רכשה את רשת סופר דוש בבת ים, בעסקה בהיקף של 138 מיליון שקל. בשנת 2017 רכשה את רשת מחסני להב בעלות של 85 מיליון שקלים, ובין החנויות והרשתות רכשה את היפר דודו, מחסני מזון, סניפים מרשת חינם פלוס וסניפים מרשת יינות ביתן. האחים אמיר גם ניהלו מו"מ מתקדם עם רשת ויקטורי בשנת 2007, אשר לא צלח. פעילות הרשת עמדה על כ־1.6 מיליארד שקל בשנת 2020, עם צמיחה משמעותית במכירות לאחר השלמת הנפקתה לבורסה בשנת 2019.

קמעונאיות המזון הפכו את תהליך ההנפקה לטרנד: רמי לוי, כמעט חינם - עד שנרכשה על ידי יינות ביתן אשר נרכשה בעצמה לאחרונה בידי אלקטרה צריכה, ויקטורי, יוחננוף, פרשמרקט, טיב טעם וכמובן שופרסל - מובילת התחום. היינו גם עדים לטרנד בקרב חברות הדלק, שהחל מפיתוח תחנות דלק למתחמי קניות וחנויות נוחות לרשתות מזון. הראשונה והדומיננטית הייתה דור אלון שרכשה את מגה (הריבוע הכחול), ובמהלך הרכישות צירפה לחברתה (לצד האלוניות) את רשת החנויות AM:PM, אחריה הייתה זו סונול, שרכשה את רשת המרכולים סיטי מרקט כחלק מתהליך החדירה לשוק המרכולים, וגם חברת דלק מתכננת את מהלכיה לחדירה לשוק.

המוצר החם היום בשוק קמעונאות המזון אלו החנויות האורבניות במרכזי הערים, לשם פוזלות כל הרשתות. השבוע צפינו בהצהרתו של אייל רביד, בעל השליטה ברשת ויקטורי, שמתכנן לפתוח 50 חנויות אורבניות.

פני שוק קמעונאות המזון מציג תהליך של קניבליזציה ודהירה לתופעת ריכוזיות גבוהה, בדומה למצב בשוק לפני שני עשורים, אז שלטו בו שלוש רשתות: שופרסל, מגה - הריבוע הכחול וקלאבמרקט. בשנת 2006 רכשה שופרסל את קלאבמרקט לאחר נפילתה, רכישה שיצרה יתרון משמעותי לשופרסל בשוק. רשת מגה הוותיקה (קו אופ הריבוע הכחול), שהייתה מובילת שוק, נרכשה בידי יינות ביתן בשנת 2016, לאחר שהרשת לא הצליחה להציג היתכנות כלכלית ולהישרדות בשוק. הרשתות הפרטיות השונות צמחו והתפתחו בצורה משמעותית רק ב־15 השנים האחרונות - ממש לאחר נפילת קלאבמרקט - בזמן שהספקים הבינו שיש לפתח את השוק ולא להסתמך אך ורק על החברות המרכזיות והריכוזיות.

שוק קמעונאות המזון לשנת 2022 ייראה שונה מכפי שהוא נראה כיום. מעצמות הדלק החלו לחדור לשוק קמעונאות המזון, ואחת הסיבות לכך היא המגמה העולמית של מעבר לתחבורה חשמלית וצפי לצניחה משמעותית בצריכת הדלק לתחבורה ופגיעה בהיקפי הפעילות. ולאחר שהחלו לפתח את חנויות הנוחות בתחנות, הן החליטו שזה הזמן לגדול לחנויות יותר גדולות בסגמנט בעל היקפי פעילות מהגבוהים במשק (בעיקר לאחר חיזוק תחום קמעונאות המזון בתקופות משבר הקורונה). במילים אחרות: בעקבות החשש מכלי הרכב החשמליים, אנו רואים נהירה של חברות האנרגיה לענף הקמעונאות, באופן שעלול להביא לריכוזיות.

רשת יינות ביתן פעלה באסטרטגיה דומה לפרשמרקט, אך התוצאה הייתה שונה. גם יינות ביתן הגדילה את פעילותה על ידי רכישת רשתות שונות החל במגה ובכמעט חינם וכלה ברשתות קטנות כגון היפר רמה ויד יצחק, עד שנחשבה לרשת השנייה בגודלה בישראל. או אז חוותה משבר בניסיון לשלב בין כל הרשתות והרכישות, עד שנאלצה למכור סניפים למתחרות (בין רוכשות הסניפים גם רשת פרשמרקט) ולבסוף למכור את השליטה בחברה לאלקטרה צריכה אשר מתכננת בקרוב מאוד להשיק בישראל את הרשת הבינלאומית SEVEN ELEVEN, רשת חנויות נוחות שאמורה לפתוח 400 סניפים בישראל (רובם למעשה יהיו רכישות של עסקים קטנים קיימים).

כאמור רשת ויקטורי מדברת על פתיחת 50 סניפים חדשים - חלק לא מבוטל מהם על בסיס חנויות קיימות שיעברו שינויים והתאמות וחלק כמובן חדשות. רמי לוי הציג רשת אורבנית עם פתיחת סניפים חדשים בקצב מהיר, לצד קופיקס מרקט שבה הוא שותף. לוי דיווח על שותפות ברשת חדשה, "קיו", שעל פי התכנון תמנה 100 סניפים לא מאוישים. שופרסל ממשיכה בצמיחה ובהתרחבות גם ברשת האורבנית אקספרס, רשת יוחננוף דיווחה על התפתחות והתרחבות נוספת, וכמובן, חברות הדלק שאת פועלן בשוק הקמעונאות כבר סקרנו.

שוק המזון בישראל מציג נתונים יפים, אך עדיין אין צמיחה בביקוש, גם גידול תואם באוכלוסייה לא יצדיק את קיומן של עוד מאות חנויות. לכן רוב החנויות "החדשות" ייפתחו למעשה באמצעות רכישות מצד החברות הציבוריות הגדולות והחזקות, שיבלעו חנויות ורשתות קטנות בבעלות פרטית. האם זה טוב לצרכנים? קשה לנבא אלא על סמך ניסיון העבר: תהליכים של ריכוזיות בדרך כלל הובילו להתייקרויות, בהיעדר אלטרנטיבות לצרכנים.

ההשקה הצפויה של מדד רשתות השיווק בבורסה, אחרי שנה וחצי מעולות מבחינה עסקית לרשתות המזון, העניקה לתחום האפור הזה זוהר. בחודשים האחרונים נחשפנו ליותר ויותר בעלי עסקים ויזמים שרוצים לחדור לשוק קמעונאות המזון באמצעות השקעות, רכישות או הסבות של עסקים. למרות הנתונים הזוהרים, ההיקפים וההנפקות חשוב לזכור שלא כל עסק הוא רווחי, ולא כל רשת מגיעה להנפקה והתרחבות. נוסף על כך יש לזכור שגם הרשתות הגדולות ביותר הגיעו למצב של חדלות פירעון בעבר. תחום קמעונאות המזון הוא אחד התחומים הדינאמיים והתחרותיים במשק. הוא מאגד בכל חנות בין 5,000 ל־9,000 ברקודים של מוצרים. עם עשרות ספקים, התחרות על לבו וכיסו של הצרכן היא מתישה ושוחקת. גם את זה יש להביא בחשבון לפני שמסתערים על התחום, בתקווה להתעשר ממנו.
 
הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות