שורה של אנשי עסקים בולטים בישראל ספגו הפסד של עשרות מיליוני שקלים עקב השקעתם הכושלת לפני כשנה במניות הבנק. ביוני 2022 גייס הבנק בהנפקה פרטית 2.75 מיליארד שקל עבור הקצאת נתח ממניותיו. המשקיע הפרטי הבולט ביותר היה איש העסקים אהרון פרנקל, שרכש כ־2% מהמניות בהשקעה של 933 מיליון שקל לפי מחיר של 30.25 שקל למניה. ההפסד של פרנקל על השקעה זו נאמד ב־50 מיליון שקל.

עם זאת, פרנקל קיזז כמעט את כל ההפסד באמצעות כספי הדיבידנד שקיבל מהבנק.

בנוסף אליו קנו מניות אנשי העסקים אלפרד אקירוב ושלמה אייזנברג ועוד מספר אנשי עסקים ישראלים. המשקיעים בישראל קנו מניות בהיקף של 2.2 מיליארד שקל, והזרים בהיקף של 550 מיליון שקל. את גיוס ההון הובילו מנכ"ל הבנק חנן פרידמן ויו"ר הדירקטוריון סמאר חאג' יחיא.

אתמול הודיע לאומי שהוא רושם הפחתה חשבונאית של מיליארד שקל בשווי מניות בנק ואלי נשיונל בספריו. ההפחתה בוצעה לנוכח הירידה החדה בשווי מניות ואלי נישיונל בבורסה האמריקאית בגלל חוסר הוודאות בשווקים. לאומי מחזיק ב־14.2% ממניות הבנק. הפחתה תבוצע בדוחות הכספיים הקרובים לרבעון הראשון של שנת 2023, וכתוצאה מכך יקטנו ב־50% רווחי הבנק ברבעון הראשון של 2023. גם לאחר השערוך הנוכחי, לאומי מאוזן בספרים מבחינת תוצאות עסקת המיזוג. הבנק רשם במחצית הראשונה של 2022, בעקבות המיזוג, רווח של 645 מיליון שקל (נטו ממס), והיתרה רווחי אקוויטי ודיווידנדים, שמביאים את הרווח הכולל לכמיליארד שקל.

ואלי נשיונל פועל בארה"ב מאז 1927 עם נכסים בשווי 64 מיליארד דולר. ואלי, שמתנהל בשמרנות ומעולם לא רשם רבעון הפסדי, רשם נזילות עודפת של פי 1.4 ביחס לפיקדונות שאינם מבוטחים וכן בסיס לקוחות הכולל 625 אלף לקוחות. 70% מהפיקדונות של ואלי מבוטחים.

בנק לאומי ציין אתמול שההשקעה בוואלי הינה השקעה אסטרטגית לטווח ארוך ומהווה חלק מאסטרטגיית הבנק להגדיל את תיק האשראי בארה"ב בשיתוף פעולה עם ואלי, באמצעות עסקאות השתתפות באשראי. לאומי הבהיר שזה בנק בעל היסטוריה עקבית של ניהול סיכונים מוקפד, ולכן הוא רואה בו שותף אסטרטגי. כמו כן, לאומי ממשיך להביע אופטימיות לגבי מגזר הבנקאות האמריקאי. עוד מציין לאומי, כי להפחתה לא צפויה להיות השפעה משמעותית על הלימות ההון הרגולטורי.