בשורה לחברות האשראי החוץ־בנקאיות העוסקות במיזמי P2P. ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני החליטה שהן יוכלו להעניק אשראי מסחרי לחברות בסכום של 6 מיליון שקל במקום מיליון שקל עד היום. הגבלה כזאת אינה קיימת באשראי צרכני. המהלך יושלם עם כניסת החוק לתוקף.

עוד הוחלט להקל על הרגולציה: בניגוד להצעת החוק המקורית שבה הוצע שהפיקוח ייעשה על ידי רשות שוק ההון ורשות ני"ע, נענתה הוועדה ללחצים וסוכם שהפיקוח על מיזמים אלה (שחלקם רשומים למסחר בבורסה), ייעשה רק תחת רשות שוק ההון.

בהחלטה הוסבר שתחום הבנקאות ושוק האשראי הקמעונאי שבמרכזו אשראי צרכני ואשראי לעסקים קטנים ובינוניים, מאופיין בריכוזיות גבוהה ובתחרות נמוכה.

לכן רוב הציבור מקבל את מרבית השירותים הבנקאיים מהבנק שבו הוא מנהל את חשבון העו"ש, מבלי לערוך השוואה בין ההצעות של בנקים אחרים או של גורמים חוץ־בנקאיים. למרות צעדים שכבר נעשו, התחרות מצד גורמים חוץ־בנקאיים עדיין נותרה מוגבלת.

ואילו ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן חייבה את הבנקים לשלוח דיווח חודשי ללקוחות על גובה העמלות והריביות (כולל המשכנתאות שהם משלמים). נקבע שבכללי הנגיד לחישוב עמלות יתעלמו מעמלות המינימום שעלולות לפגוע בצרכנים שאינם מודעים לאפשרות לשלם עמלה נמוכה מכך.

בנוסף, אושרה ההצעה לבטל את ההוראה בעניין צמצום מסגרות האשראי בכרטיסי האשראי של הבנקים הגדולים, כדי להגביר את התחרות. ההוראה לשלוח מידע על עמלות תיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה, וההוראה באשר לריביות תיכנס לתוקף בעוד כשנה. עוד נקבע, שהבנקים יצטרכו להודיע לבנק ישראל במקרה שסירבו לפתוח חשבון עבור חברת פינטק.

ואילו הוועדה למיזמים ציבוריים תתכנס מחר כדי להחליט אם להתיר לחברות פינטק ומיזמים חוץ־בנקאיים להעניק ריבית על הפיקדונות הכספיים. יו"ר הוועדה ח"כ אוהד טל נוטה לתמוך בהצעה למרות התנגדות חריפה של בנק ישראל. בנק ישראל הזהיר כי מהלך כזה ייצור בנקאות צללים, שעלולה לערער את יציבות המערכת הבנקאית המסורתית.