"השכר של העובד הישראלי לא נשחק עדיין מול האינפלציה הגבוהה. למרות נתוני צריכה מעט פחות טובים באפריל, השכר ממשיך לתת רוח גבית לצריכה הפרטית ולאינפלציה ונותן לגיטימציה לבנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית", כך כותב עופר קליין, ראש אגף הכלכלה בקבוצת הראל.

תחזיות העבר של קליין היו בדרך כלל מדויקות. אם אכן הוא צודק, הרי שבהחלטת הריבית הקרובה שתתקבל לקראת סוף יולי יעלה הנגיד את הריבית פעם נוספת. קליין מסביר: "הנתונים לרבעון השני לפי מדד סך המכירות בכרטיסי אשראי והמדד לפדיון רשתות השיווק מצביעים על האטה מסוימת בצריכה הפרטית. עם זאת, הירידה היא מרמות שיא שנרשמו במרץ כתוצאה מעלייה עונתית בקניות לפני פסח והזמנות לנופש.

"בחודשים הקרובים נראה האטה בקצב הצמיחה כאשר הריבית הגבוהה תמשיך לחלחל באטיות לצריכה הפרטית", מוסיף קליין. "עם זאת, אנו לא רואים סימנים לעצירה מהירה לאור חוזקו של שוק העבודה, כאשר השכר הממוצע בחודש אפריל גבוה ב־5.1% ביחס לאפריל שעבר".

האנליסט הבכיר מנתח את סיכום הדיונים מהעלאת הריבית האחרונה, שלפיה חברי הוועדה המוניטרית מניחים שהריבית תוביל לירידה באינפלציה, אך צוין שאם יהיו הפתעות כלפי מעלה באינפלציה, או שפרמיית הסיכון של ישראל תעלה ותוביל לפיחות בשקל, הוועדה תידרש להגביר את ההידוק המוניטרי.

"המשמעות היא להמשיך להעלות את הריבית. מאז אותה החלטה נמשך הפיחות בשקל. אחד הגורמים שיקבעו את ההחלטה הסופית הוא מדד מאי שיתפרסם בשבוע הבא ושצפוי לעלות ב־0.5%".

למרות ההערכות של קליין, שוק מטבע החוץ הגיב אתמול בהפתעה והשקל התחזק לעומת הדולר בכ־1% ושב והתקרב לרמה של 3.7 שקלים. בשוק מייחסים זאת להסדר פשרה בוועדה למינוי שופטים, שלפיו יתאפשר גם לנציג האופוזיציה לקבל מינוי בוועדה.

התחזקות השקל לעומת הדולר היא מניע משמעותי דווקא שלא להעלות את הריבית. דולר ויורו נמוכים יותר מפחיתים את עלויות הקנייה והמחירים. שנית, פשרה בנושא המהפכה המשפטית מפחיתה את רמת הסיכון במשק, מהלך שגם הוא עשוי להוות תמריץ לעצירת עליית הריבית.