בנק לאומי השיק אתמול את מה שהוא מכנה "מהלך פורץ דרך בבנקאות הישראלית" - תשלום ריבית ללקוחות פרטיים על היתרות הכספיות בעו"ש, גם אם לא הושקעו בפיקדונות. המהלך מושק בעיתוי לא מקרי של מתקפה רבתי על המערכת הבנקאית מצד המערכת הפוליטית.

בעלי חשבון עו"ש בלאומי יקבלו על יתרת זכות ריבית של 1%. הריבית תשולם החל מ־1 ביולי על יתרה בעו"ש של עד 10 אלף שקלים. מדובר ב־100 שקל לשנה ברוטו בממוצע והיא תשולם רק ללקוחות מסוימים.

מדובר בלקוחות מעבירי משכורת עם משכנתה בלאומי, לקוחות מעבירי משכורת עם מחזור עסקאות חודשי של לפחות 3,000 שקל בכרטיס אשראי, או מעבירי משכורת עם תיק ניירות ערך בלאומי. ההטבה תקפה גם למקבלי פנסיות ותיכנס לתוקף החל מ־1 ביולי.

במקביל הודיע הבנק כי החל מהיום הוא יעלה את הריבית על מגוון פיקדונות לשיעור שיא. על פיקדון בריבית קבועה לשנה תשולם ריבית של 4.25% ובריבית משתנה ריבית של 4.15%.

המהלך של לאומי מזכיר שלפני מספר שנים נהגו הבנקים לשלם ריבית דומה על יתרות בעו"ש, אבל רק על סכום של עד 4,000 שקל. התשלום נעלם בעקבות הירידה החדה בריביות בחמש השנים האחרונות. היוזמה של לאומי היא מהלך יחצ"ני.

לאומי ער לביקורת הציבורית, ועל רקע זה יזם בשבועיים האחרונים פנייה פרו־אקטיבית ללקוחות לעידוד הפקדות כספים נזילים בפיקדונות נושאי ריבית.

המנכ"ל חנן פרידמן: "אנחנו גאים להיות הבנק הראשון בישראל שמאפשר ללקוחותיו ליהנות מריבית אפקטיבית על כסף ששוכב בעו"ש, בייחוד בתקופה מאתגרת זו. אנו ממשיכים לקרוא ולעודד את לקוחותינו להפקיד כספים נזילים לטובת פיקדונות נושאי ריבית גבוהה".