"בשבע השנים כיועץ המשפטי של משרד האוצר וב־21 שנות עבודתי באוצר קידמתי מדיניות וכמעט 2,000 עמודי הצעות חקיקה, וזה מבלי להתייחס לסיפור מגיפת הקורונה. עבודתי בוצעה לשביעות רצונם של השרים, אבל למרות זאת, אף שר לא אוהב שאומרים לו לא כאשר מדובר בהחלטות קטנות או גדולות", כך מסביר היועמ"ש של משרד האוצר, אסי מסינג, בשיחה עם "מעריב".

מסינג, שרשם הופעה נדירה בכנס מחלקת הרגולציה של משרד עו"ד פירון, ספג בימים האחרונים ביקורת חריפה מהשר דודי אמסלם. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יצא להגנתו של היועץ המשפטי, שאף הודר מוועדת מכרזים שבה ישב כחבר מן המניין.

היועמ"ש מודע היטב לעובדה כי הוא צפוי להיפגע במידה שתאושר יוזמת החקיקה הממשלתית בעניין היועצים המשפטיים. "שורש המתיחות מול היועצים המשפטיים בממשלה נוגע למורכבות התפקיד", הוא מסביר. "גם אם אעביר אלפי עמודי חקיקה ומכרזים, בסוף יתמקדו רק בהחלטה אחת יוצאת דופן לא נוחה שקיבלתי ולא במכלול העשייה".

עוד מוסיף מסינג כי "לפעמים בתפקיד שמירת סף יש התנגשות של שני תפקידים, קידום מדיניות הממשלה מבחינת החוק ושמירת הסף שנועדה להבטיח כי כל נושאי המשרה יפעלו לפי כללי המנהל התקין. היועצים המשפטיים מפעילים בסופו של דבר את שיקול הדעת כדי להגן על השרים".

היועץ המשפטי מסביר כי חוק ההסדרים כיום שונה לחלוטין ממה שהיה לפני 20 שנה - הערות הציבור נשמעות עוד טרם הדיונים בכנסת ו־14 ימים לפני החלטת הממשלה, יש חוות דעת משפטיות לגבי ההצעות של החקיקה ויש הצבעה נפרדת על כל רפורמה מבנית.

לדבריו, תזכירי החקיקה מונחים על שולחן הכנסת בשלוש הצעות חוק נפרדות. מתקיימים דיונים לא רק בוועדת הכספים אלא גם בוועדות נוספות כמו החוקה. סדר ההצבעות שונה: קודם מצביעים על תקציב ולאחר מכן על חוק ההסדרים.

בהופעתו בכנס העלה מסינג על נס את 750 עמודי חקיקה שהתקבלו בארבע השנים האחרונות הכוללות רפורמות היסטוריות כמו העלאת גיל הפרישה לנשים, הבטחת התשואות בקרנות הפנסיה (ביטול האג"ח המיועדות), חוק עקרונות ההסדרה, רפורמת היבוא ושירות מידע פיננסי לאזרח.

עוד הדגיש כי חוק קרן הארנונה (הנדון כעת בבג"ץ) הוגן ונועד לסייע בהורדת יוקר המחיה בשוק הדיור. "הרעיון היה לתת פתרונות למערך התמריצים המעוות בשלטון המקומי המתמרץ עסקים על חשבון בנייה לדיור".

מסינג הוסיף כי עם הרפורמות הנוספות שהתקבלו בממשלה הנוכחית חוץ מקרן הארנונה נמנו: ביטול כפל ביטוחי בריאות, חוק התשתיות הלאומיות שמטפל בשורה של חסמים בתשתיות ועוד.