קבוצת מגדל חשפה אתמול בדיווח לבורסה את מה שנראה כמסלול התנגשות משפטית בלתי נמנעת עם הפיקוח על הביטוח באוצר. מדובר בהתייחסות לנייר עמדה ששוגר בסוף השבוע על ידי עמית גל, ממלא מקום המפקח.

גל טוען להתערבות לא תקינה של שופט העליון בדימוס חנן מלצר, יו"ר מגדל אחזקות, בבחירת יועץ אסטרטגי לקבוצה ולמגדל (בוסטון קונסלטינג גרופ). במגדל טוענים מנגד שהליך המינוי יושם בשיתוף הנהלת החברה ואושר על ידי דירקטוריון מגדל ביטוח. עמדת המפקח בנושא ניזונה מטענות של שגיא יוגב, מנכ"ל מגדל הפורש, ויפתח רון טל, יו"ר מגדל הפורש. שני אלה העדיפו למנות כיועץ אסטרטגי את חברת הייעוץ דלויט ישראל, אלא שעמדתם לא התקבלה.

הנושא השני השנוי במחלוקת נוגע להליך בחירת רונן אגסי כמנכ"ל מגדל ביטוח, אף שבענף הביטוח קיים קונצנזוס שהבחירה הייתה ראויה. למ"מ המפקח הסתייגויות מהליך הבחירה וממעורבותו של חנן מלצר בהליך ללא סמכות ובניגוד לסדרי ממשל תקינים. על רקע זה דורש עמית גל לשלוף את השופט מלצר ממשרדי הנהלת מגדל בפתח תקווה ולהעבירו לאתר אחר. נזכיר שמהלך כזה נחשב לחריג ביחס למקובל בענף הביטוח.

בנוסף, דורש מ"מ המפקח לשנות את הרכב דירקטוריון מגדל ביטוח כך שיתווסף דירקטור נוסף לשליש הקיים של נציגי ציבור בדירקטוריון. ביחס לעתיד, הדרישה של עמית גל היא שמינוי יו"ר מגדל ביטוח הבא יהיה מינוי קבע תוך שריון מעמדו לשלוש שנים (כלומר, יובטח שהוא לא יודח). כיום משמש כרמי גילון כיו"ר זמני של מגדל ביטוח.

בנוסף, דורשים באוצר לקבוע נהלים להבטחת ההפרדה בין מגדל אחזקות למגדל ביטוח וכפיפות דרך הניהול במגדל ביטוח לחברת האם. עד אז מסרב המפקח לאשר את צירוף יוסי בן ברוך, מנכ"ל מגדל אחזקות, כדירקטור במגדל ביטוח, בהנחה שהוא ייבחר בעתיד כיו"ר מגדל ביטוח. הנימוק לכך היא קרבתו של בן ברוך לשלמה אליהו. בן ברוך אינו קרוב משפחה של שלמה אליהו (לא במישרין ולא בעקיפין). ההיכרות בין השנים מקצועית לחלוטין מהתקופה שבה בן ברוך שימש כמנהל הכספים במגדל ביטוח.

למרות הכבוד הרב שבמגדל מייחסים לרגולציה (השומרת על יציבות חברות הביטוח), נבחנת פנייה לבית המשפט לאכוף את מינוי יוסי בן ברוך, להסדיר מעמדו של השופט חנן מלצר ועוד. עמדת האוצר מגיעה לכדי פגיעה בזכות הקניין (בבעלים שלמה אליהו), פגיעה בחופש העיסוק ואכיפה בררנית.