הכתבה נכתבה בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי

מה מייחד את התהליך המבוצע מול עסקים גדולים
בהמשך המאמר ייסקר בפירוט תהליך הייעוץ העסקי המבוצע מול עסקים גדולים. רגע לפני כן, יוסברו מספר הבדלים בהשוואה למה שנעשה מול עסקים קטנים. ראשית, ברמה הפיננסית קיימים לרוב בעסקים גדולים אנשי כספים בעלי השכלה וניסיון, בניגוד לעסקים קטנים שבהם הבעלים הם לרוב גם האחראיים על הניהול הפיננסי. לפיכך, בעסק גדול יתמקד היועץ העסקי בהבנת והצגת המצב הפיננסי לאשורו ובניתוח מרכיביו, אשר לא פעם חולפים מתחת לרדאר של אנשי הכספים, ועלולים להשפיע לרעה על הרווחיות. זאת, בניגוד לעבודה עם עסק קטן, הכוללת למשל הקניית כלים בסיסיים לניהול פיננסי נכון.

באותו האופן, בעסקים גדולים עובדים לרוב מנהלים בעלי ניסיון לא מבוטל בניהול עובדים. מאידך, לא כל מי שמגיע לתפקיד ניהול מחזיק בהכרח בכלי ניהול מצוינים, ולכן לפי צורך היועץ העסקי מקנה למנהלי המחלקות כלים בתחומי האצלת סמכויות, ניהול זמן, תמריצים לעובדים, דוגמא אישית וכדומה, למען התייעלות ושיפור ההתנהלות במחלקות. זאת, לעומת עסק קטן שבו העבודה נעשית לרוב מול בעל העסק עצמו, שלא פעם נדרש ללמוד מאפס ולהכיר כלי ניהול אפקטיביים.

באופן כללי, ככל שמדובר בעסק יותר גדול כך מורכבותם של התחומים עולה. מצד אחד, יש לעסק גדול יותר משאבים מבחינה פיננסית, הון האנושי, ניסיון ושיטות, ומאידך ככל שהמערכות מורכבות והאפשרויות נרחבות יותר, כך דברים עלולים להתפספס. לדוגמא, בתחום השיווק והפרסום לעסק גדול יש משאבים משמעותיים, מה שאומר שצריך להשקיע יותר מחשבה וזמן לגבי השקעת תקציב השיווק באפיקים המתאימים, עבודת אנשי המכירות, מדידת הצלחות, בנייה של תסריטי מכירות לשירותים ומוצרים, מתן תמריצים לעובדים, וכדומה. לכן, גם מלאכתו של היועץ העסקי בתחום השיווק והפרסום של עסק גדול תהיה נרחבת יותר בהשוואה לעבודה עם עסקים קטנים.

דוגמא אחרונה להבדלים קשורה בבניית אסטרטגיה עסקית. נכון הדבר, שגם עסק קטן זקוק לאסטרטגיה, אך עסקים גדולים חשוב עוד יותר לבחון את האסטרטגיה הקיימת והאם היא מצריכה שינויים. יש לחזור אל ה- "אני מאמין" של העסק ולבחון את הערכים המנחים אותו ומבדלים אותו מאחרים, כיצד בעליו והמנהלים רואים אותו כיום ובעתיד, וכיצד מיישמים מטרות וערכים בדרכי פעולה והתנהלות הולמות. הדבר מצריך חשיבה קדימה לשנתיים עד 5 שנים בערך, תוך הגדרות נרחבות למדי של חזון, ערכים, דרכי פעולה ושינויים ישימים ופרקטיים.

מה כולל תהליך ייעוץ עסקי לעסק גדול
ייעוץ עסקי לעסקים גדולים מבוסס על תהליך מסודר ומובנה בעל מספר שלבים עיקריים. ניתן לבצע אותו במצבים שונים של העסק, בין אם מעוניינים לנצל מומנטום של הצלחה לצעדי התרחבות, בין אם מבצעים שינויים מהותיים בפעילות, אם העסק מצוי בתקופה של האטה, וכן הלאה. השלב הראשון הוא בדיקה מעמיקה של כלל הפעילויות המבוצעות בעסק, כולל הפעילות במחלקות השונות מבחינת מידת היעילות, פרויקטים שהעסק מבצע כיום ואמור לבצע בעתיד, התקשרויות עסקיות, התוכנית העסקית הקיימת, דוחות כלכליים של רואה החשבון ואנשי הכספים של העסק, המודל הכלכלי שלו, וכיוצא בזאת.

המטרה של הבדיקה היא לתת פרספקטיבה מקצועית, נרחבת, ולא פעם חדשה עבור הבעלים, המנהלים ובעלי התפקידים הרלוונטיים. התמונה נינת על ידי בעל מקצוע שאינו קשור רגשית או תלוי בצורה כזו או אחרת בפעילות העסקית, המסוגל לתאר באופן ברור ושקוף את המצב הפיננסי וההתנהלות הנוכחיים. בתוך כך, היועץ העסקי מציג אפשרויות והזדמנויות שיכולות להיטיב עם העסק, ולסייע לו לממש בצורה מלאה יותר את הפוטנציאל הכלכלי והעסקי, כגון בניית אסטרטגיה עסקית, שימוש מיטבי בערוצי פרסום ושיווק, גיוס עובדים חדשים, שיפור יכולות הניהול וכדומה. 

בד בבד, היועץ העסקי מזהה במהלך הבדיקה בעיות ונקודות חולשה טעונות שיפור, שלעיתים אינן ידועות לבעלי או מנהלי העסק, או שלא זכו לטיפול הולם. היועץ העסקי מצביע על הנקודות ומעלה תובנות והמלצות לשיפור ותיקון. מעבר לכך, מטרה נוספת של הבדיקה היא לייצר את תשתית הנתונים עבור התוכנית העסקית של החברה.

בונים תכנית עסקית לעסק גדול
בניית התוכנית העסקית הינה שלב מרכזי בתהליך של ייעוץ עסקי לעסקים גדולים. שלב זה מתבסס על בדיקת העומק שבוצעה קודם לכן, ומכאן על היכרותו המצוינת של היועץ העסקי עם נכסי העסק ומחלקותיו, השוק בו הוא פועל והמתחרים שלו, בעיות ביעילות וברווחיות, הפעילות העסקית, החזון והשאיפות של הבעלים, וכן הלאה. בתוכנית העסקית תגדיר בצורה ברורה ובהירה את המטרות, ותתווה את הצעדים הדרושים, הישימים והריאליים להגשמתן.

בתוך כך, התוכנית העסקית תתקן נקודות תורפה ובעיות שהתגלו. למשל, היא עשויה לעסוק בתמחור מחודש של שירותים ומוצרים מסוימים, להתוות שינויים בפרויקטים שאינם רווחיים מספיק, שינויים בהיקף הפעילות של כלל העסק או של מחלקות מסוימות, תיקון של מוניטין שלילי או מיתוג חלש וכדומה. אכן, בתהליך המבוצע מול עסק גדול עשויים להידרש שינויים בתחומים הנ"ל ואחרים, והם יבוצע בצורה הדרגתית ומושכלת עם תוכנית עסקית מפורטת וסדורה, שמטרתה היא להובילה להגדלת הרווחיות ולצמיחה נכונה. 

שינויים כאלו מצריכים רמה גבוהה של אמון ביועץ העסקי, וזו נבנית תוך כדי העבודה בעוד היועץ העסקי לומד את העסק, מביא תובנות והמלצות ומתייחס אל הסוגיות השונות. מובן כי כלל התהליך מתבצע בשיתוף פעולה מלא עם בעלי התפקידים הרלוונטיים ומנהלי החברה, ואינו בבחינת הנחתת פקודות או הוראות מצד היועץ העסקי.

מה עוד כולל ייעוץ עסקי לעסקים גדולים
ייעוץ עסקים לעסק גדול עשוי להתמקד בשורה ארוכה של נושאים נוספים. כך למשל, התהליך עשוי לכלול פיתוח עסקי ושיווקי, תוך איתור של הזדמנויות ואפשרויות לצמיחה והתרחבות. הדבר מצריך בנייה של תוכנית שיווקית, הכוללת למשל סקירות והמלצות לגבי ערוצי שיווק ופרסום אפקטיביים, תוך התייחסות אל המוניטין והמיתוג, אופי הפעילו, קהלי היעד של העסק וגדומה.

כאמור, במידת הצורך מבוצע מול מנהלים בעסק אימון עסקי, המתבסס על ארגז הכלים שרכש היועץ העסקי לאורך שנות עבודתו ובניסיונו כמנהל עסקים בשטח. בד בבד, היועץ העסקי מעמיד לרשות העסק כלים חיוניים, כגון קשרים עם בעלי מקצוע מתחומים שונים, וכל אלו נרתמים למען שיפור בתחומי הלוגיסטיקה, התפעול, השיווק והפיננסים. מעבר לכך, היועץ העסקי מלווה את העסק בטווח הארוך, תוך ניטור הביצועים בפועל אל מול הצפי של התוכנית העסקית, סיוע בקבלת החלטות מהותיות, ובשמירה על התקדמות בדרך הנכונה.

הכתבה נכתבה בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי