נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין יצא אתמול בביקורת חריפה ומפתיעה נגד נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. הביקורת משוגרת ימים אחדים לפני החלטת הריבית, ונראה שהיא נועדה להרתיע אותו, במקרה שיחליט להעלות את הריבית.

"הנגיד צריך להסביר בבירור את המדיניות שאותה הוא מנהל, הפוגעת במגזר העסקי, במשקי הבית ובמקבלי המשכנתאות", אמר לין והוסיף: "לאחר רצף העלאות הריבית, טרם עשה הנגיד עבודה שלמה כמחויב מתפקידו. אין די בהעלאת הריבית המוניטרית. על הנגיד לצאת מאזור הנוחות ולהתמודד עם תוצאות העלאות הריבית. הנגיד רואה הכל רק דרך הפריזמה של הריבית". לדברי לין, "פרופ' ירון חייב להסביר מדוע הוא מאפשר את הגדלת רווחי הבנקים שהגיעו במחצית 2023 ל־13.6 מיליארד שקל על חשבון מקבלי המשכנתאות, ומתעלם מההוצאות הנוספות המוטלות על גב המגזר העסקי".

לין טוען עוד: "הגיע הזמן לבחון ביסודיות את מדיניות בנק ישראל. מדוע הוא מאפשר לבנקים להגדיל רווחים על חשבון המגזר העסקי ומשקי הבית שחובותיהם עלו פלאים, עד למצב שבו חלקים נרחבים מהזוגות הצעירים אינם מסוגלים עוד לרכוש דירה בישראל". 

נשיא האיגוד טוען כי הנגיד חוטא בכך שבתחום המלחמה באינפלציה הוא פועל רק על ידי העלאת הריבית. "הריבית האפקטיבית היא למעלה מ־7% והנגיד רומז על אפשרות של העלאה נוספת בעתיד. הנגיד היה צריך לערוך רוויזיה בעמלות הבנקים, כדי להוריד את העלויות המושתות על המגזר העסקי. הוא היה צריך לאפשר פריסה מחדש של חובות למקבלי המשכנתאות. הנגיד לא שולל השגת מטרות אלה, אך מסתפק בשיחות נעימות, במקום הפעלת סמכויותיו".

התקפת חריפה כזאת מצד אחד מראשי המגזר העסקי לא נשמעה מאז שימש בתפקיד נשיא איגוד לשכות המסחר דני גילרמן. גם לנשיא התעשייה וליו"ר המגזר העסקי יש ביקורת על מדיניות הריבית, אבל הם משמיעים אותה בצורה מתונה יותר.

אין זו הפעם הראשונה שנשיא איגוד לשכות המסחר תוקף את הנגיד. עם זאת, נראה שהחרפת הטון קשורה בעובדה שפרופ' ירון עומד בפני סיום כהונתו. הנגיד שוהה בכנס הנגידים הבינלאומי בארה"ב, והוא ישוב בשבוע הבא.