מנתוני ה-OECD שפורסמו היום (ראשון) עולה כי בשנת 2022 מדינת ישראל הייתה המדינה עם יוקר המחיה הכי גבוה בארגון, ולמעשה יקרה ב-38% יותר מהממוצע מדינות ה-OECD. מיד אחרי ישראל, נמצאת שוויץ שתפסה עד לאחרונה את ראש הרשימה. אל המקום השלישי מגיעה איסלנד, שיקרה ב-32% מממוצע מדינות הארגון, ולאחר מכן ארצות הברית ואוסטרליה. 

הדולר מזנק: האם זה קשור להצהרות של נתניהו ומה צפוי לנו בהמשך?
שר האוצר מתרברב בהורדת יוקר המחיה - אך הנתונים שונים

בתוך כך, ממשיך מצבו של השקל הישראלי להיחלש, כאשר הדולר שבר שיא של מעל ארבעה חודשים כשטיפס לגובה של 3.80 שקלים. במקביל, גם שער האירו גבוה ועומד על 4.12 שקלים. 

דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ 360, הסביר על העלייה כי "התחזקות הדולר נובעת במידה רבה מהעלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות. דבר שגרם לגופים מוסדיים להסיט השקעות רבות לאג"ח זה וכתוצאה מכך עלה הביקוש למטבע הדולר, שהתחזק כאמור. אינדיקטורים מסוימים מאותתים על הסתברות לכך שהפד ישמור על רמת ריבית גבוהה לאורך תקופה משמעותית יותר ומשכך נראה כי הדולר ימשיך לשמור על רמות גבוהות".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מסר: "צריך להצטער מאוד על ההישג המפוקפק של ישראל בהתמודדותה השגויה בהורדת יוקר המחייה.  היא לא אימצה תוכנית מסודרת, מבוססת ניסיון מעשי כפי שהוגשה לה על ידי איגוד לשכות המסחר. אין התמודדות עם עלויות הנמלים המוטלות על היבוא שהיקפו מתקרב כבר ל-400 מיליארד ₪ בשנה, אין הפחתה אמיתית של עול הרגולציה ואין התמודדות עם שיטת המיסוי המטילה מס בלתי פוסק על רכיב ההתייקרות".

"כבר במאי 2023 הגישה לשכת המסחר תוכנית מפורטת לראש הממשלה, המשמש גם כיו"ר הוועדה ליוקר המחייה. התוכנית המוצעת מצורפת כאן. שום סעיף מתוכנית זו לא בוצע. באיגוד לשכות המסחר קוראים היום לאמץ את תכנית האיגוד להורדת יוקר המחיה, תוכנית אותה הגיש האיגוד לראש הממשלה נתניהו, המשמש גם כיו"ר הוועדה למאבק ביוקר המחייה".