"אנחנו עוסקים בתרומה לקהילה גם בימי שגרה. בעיתות מלחמה זה בא לידי ביטוי ביתר שאת", אומר דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר בתל אביב, שנהפך החל מיום ראשון למרכז לטובת הקהילה שבו פועל מערך של מתנדבים בתחומים שונים.

באישור פיקוד העורף: המתנדבים בכיתות הכוננות ברחבי הארץ יחזיקו בנשקים
"הגופות הגיעו ללא הפסקה": עדות דרמטית מביה"ח ברזילי | בלעדי

דיזנגוף סנטר הוא סמל תל אביבי: מרכז קניות שנפתח לפני יותר מ־40 שנה, בתקופה שבה מדינת ישראל ערכה את קניותיה במכולת השכונתית. הוא ידע מאז עליות ומורדות, מסיבות מטורפות בחניון, פיגוע מחריד – ונדמה כי לטוב ולרע הוא נחשב לאייקון שמייצג את החיים בלב תל אביב, כל אחד ראה בו משהו שהתאים ליחסו לעיר העברית הראשונה.

אלא שעתה, רק שליש מחנויות מרכז הקניות והבילוי התל אביבי השוקק בימי שגרה פתוחות בימים מתוחים אלה, כאשר במקום הקונים שפוקדים אותו בימים כתיקונם, רואים כעת מתנדבים שמגיעים לסייע: אם זה באריזות חבילות לטובת החיילים, בהפעלת ילדים ובקרוב גם במתן תמיכה נפשית למי שזקוק לכך.

נשארים בבית

"ביום ראשון השבוע מעט מאוד מהחנויות נפתחו, ביום שני נפתחו רק החניות החיוניות, ביניהן סופר־פארם ו־Be, מגה בעיר, בנק, הום סנטר, ואילו ביום שלישי נפתחו גם כמה חנויות אוכל, כמה חניות ספרים ומעט רשתות. אפשר לומר שכרגע כ־90 עסקים פתוחים מתוך 320", אומר פילץ. "אנשים לא כל כך רוצים לצאת מהבית, עדיין לא מרגישים בטוחים להסתובב. גם להרבה בעלי חנויות יש דאגות. אנחנו נמצאים בדיבור עם הרבה עסקים, מנסים להבין באיזה אופן הם יכולים לפעול בימים האלה. אבל הרושם שלי מהימים האחרונים הוא שהרבה מהעסקים לא פועלים כרגע מפני שבעליהם עסוקים במשפחות שלהם, ביקירים שלהם, יש חברים שמחפשים חברים.

דן פילץ, מנכ''ל דיזנגוף סנטר (צילום: גיא חמוי)
דן פילץ, מנכ''ל דיזנגוף סנטר (צילום: גיא חמוי)

"הרבה בעלי עסקים כרגע לא מתעניינים בעסק, אלא נמצאים במקום אחר, במלחמה. דיברתי למשל עם זכיינית של איזו רשת, היא בכלל עסוקה בחיפוש אחר איזשהו בן משפחה. הראש של רבים מבעלי העסקים לא בעסק כרגע, אלא במקום אחר. כלומר, זו עוד לא תופעה מסחרית אלא רגשית, כרגע יש הרבה אנשים שדואגים למשפחה, לחברים ולא פנויים לעבודה".

כאמור, החל מיום ראשון נפתח בדיזנגוף סנטר מרכז לטובת הקהילה. אלפי אנשים הגיעו למבצע תרומת דם של מד"א שהתקיים שם, ואילו החל מיום שני החל לפעול במקום מערך איסוף אריזות ושילוח חבילות ליחידות הלוחמות. "זו יוזמה פרטית שלנו, של הסנטר, ומשתתפת בה כל הקהילה", אומר פילץ. "מיום שלישי התחלנו לעשות במקום גם הפעלות לילדים.

עשינו מעין מתחם קולנוע בחלל הסנטר, קיבלנו אישור מדיסני פלוס להקרין את התכנים שלהם. פתחנו גם פעילויות מתנפחים לילדים, פתחנו מתחם יצירה שעושים בו ציורים, אוריגאמי, כתיבת ברכות לחיילים. כל פעילויות הילדים מתקיימות בחינם במרחבים המוגדרים כמוגנים, או בסמיכות של שניות מהם.

"החל פה גם מערך הסעות של מתנדבים שמגיעים ומציעים עצמם. יש לנו מתנדבים באריזות, נהגים שעושים הסעות לדרום, יש מתנדבים להפעלות ילדים, וממש עכשיו אנחנו מנסים להקים גם מערך של שיחות נפש".

איסוף תרומות בדיזנגוף סנטר, מבצע חרבות ברזל (צילום: אלכס קפלן)
איסוף תרומות בדיזנגוף סנטר, מבצע חרבות ברזל (צילום: אלכס קפלן)

בהחלט מצרך חיוני בימים אלה.
"קיבלנו כבר תרומה של ריהוט ואנחנו עומדים לעצב חלל שבו יתקיימו שיחות. נאספים כבר עשרות מטפלים מתנדבים. זו אמורה להיות פעילות של מרחב בטוח לשיח, שתהיה בו גם פינת קפה ואנשים יוכלו לדבר עם מטפלים. זה לא יהיה מרכז טיפולי אלא מקום שייתן הזדמנות לדבר על מה שמרגישים. יהיו גם שיחות אחד על אחד וגם מעגלי שיח. יש הרבה מתנדבים שרוצים לעזור, יש הרבה פניות ממטפלים. אנחנו מרכזים אותן כדי שנוכל לבנות לוח זמנים ומשמרות".

צורך כפול

לגבי תרומות דם, אומר פילץ, "אם מד"א יצטרך, נארגן זאת שוב אצלנו. ואילו תרומת ציוד נמשכת. בין הדברים שאנחנו צריכים כרגע לטובת החיילים אלה דברי טואלטיקה, משחות שיניים, דאודורנטים, תחתונים, גרביים, שמיכות, סוללות, מטענים ניידים, ועוד. אנו אוספים גם אוכל יבש. אם מגיעה אלינו בקשה לאוכל מבושל לחיילים, אז יש לנו מערך של נהגים שמסיעים זאת היישר ממסעדה שרוצה לתרום למי שביקש זאת. כרגע אנחנו מתחילים להיערך גם לאיסוף ציוד - צעצועים, משחקים ודברים להפעלות - לטובת משפחות וילדים שפונו מבתיהם בעוטף עזה. זה צורך עצום".

לדברי פילץ, הנעשה בדיזנגוף סנטר בימים אלה עונה על צורך כפול. "מצד אחד, זה סיוע לחיילים, ומצד שני גם אנשים צריכים לצאת מהבית, מהצפייה בחדשות, להיות אקטיביים ולסייע לאנשים אחרים", הוא אומר. "אנשים באים לפה, אורזים דברים, מסיעים דברים, תורמים כסף. זה דבר שעוזר גם למי שבא לעזור. גם ילדים, אם אין להם מה לעשות, שיבואו לשבת אצלנו, להכין ברכות לחיילים. כשחייל מקבל את החבילה עם פתק, עם ציור, זה מחמם את הלב ונותן ערך גם לילדים. המטרה היא גם לעודד ילדים ובני נוער לא לראות מסכים, לא לצרוך מה שרץ עכשיו ברשתות אלא לעשות משהו מועיל, לקום ולעזור לאחרים. זה מה שאנחנו חושבים שהכי נחוץ בזמן הזה. זה צו השעה".

החל מיום שבת, אז החלה התקפת חמאס על אזרחי ישראל ונכנסנו למצב מלחמה, החליט פילץ שהוא לא יושב בחיבוק ידיים. "לא בא לי להיכנס לפוליטיקה, אבל נראה לי שיש דברים שצריכים לקרות ולא קורים", הוא אומר. "אני נמצא גם במערך ההיסעים של אחים לנשק. מכיר הרבה אנשים שגייסו אותם בנקודות ריכוז ואחרי זה חיילים היו שעות ארוכות בנקודות הללו ואף אחד לא הסיע אותם ליחידות שלהם.

"אשתי למשל כבר שלושה ימים ברצף מבשלת למערך של אחים לנשק אוכל שנועד לאלפי בני משפחה של פצועים שנמצאים בבתי חולים עם היקירים שלהם. אנשים פשוט עושים מה שצריך. לצערי הרב, הממשלה שלנו לא מתפקדת, אז מישהו צריך לתפקד. זה המצב. החברה האזרחית והחברה העסקית נותנות את המענה".

מכל הלב

פילץ מוסיף: "הרבה חברות וגופים משקיעים ותורמים בלי סוף לטובת החיילים והמפונים. קלטנו בימים האחרונים עשרות מתנדבים מלב תל אביב שאחראים על ריכוז נהגים, על מפעילים לילדים, על הסעות ועוד. יש לנו רשימות אינסופיות של מתנדבים. יש פה המונים של אנשים שמוכנים לתרום מכל הלב מזמנם, ממרצם, מכספם, מרכושם לטובת אנשים שהם לא מכירים, כי יש להם מצפון, לב טוב ואחריות. זה ממש חבר מביא חבר. המתנדבים מגיעים, מגדירים תחומי אחריות ועובדים. אלה אנשים שעושים למען אנשים. אותי, אגב, זה לא מפתיע. החלוקה היא מאוד ברורה, בין אנשים שמדברים לבין אנשים שעושים".

לדברי פילץ, הכוונה היא להמשיך בכל הפעילויות הללו עד סוף המלחמה. "כמובן, נשמח לעזור ולסייע ככל שיהיו לנו אמצעים וכוח", הוא אומר ומדגיש שההירתמות לטובת הקהילה בדיזנגוף סנטר מתקיימת באופנים שונים גם בימי שגרה. "מה שקורה אצלנו בסנטר עכשיו בא לנו בטבעיות, כי אנחנו עוסקים בזה ביומיום ולא רק כשיש מלחמה.

"יש לנו פעילות ענפה לטובת הקהילה גם בשגרה, אנחנו משתפים פעולה עם עשרות עמותות מתחומים שונים, יש לנו פעילויות עם הגיל השלישי, עם הקהילה הלהט"בית, פעילויות לטובת אנשים עם צרכים מיוחדים, פעילויות אקולוגיות לשימור הטבע, אימוץ בעלי חיים, ועוד. אנחנו גם מארגנים תרומות דם דרך קבע. כמו כן, אנחנו מארחים הרבה פעמים כשיש משברים. כל פעם כשהיו מתיחות או פינוי אנשים מהדרום עשינו מה שאפשר, אם זה פעילות לכל המשפחה, אטרקציות וכדומה. כאמור, מה שקורה עכשיו זה לא דבר חדש במחוזותינו. המסר שלנו הוא להיות מקום לטובת הקהילה לא רק במלחמה".