מחר, ב-1 בינואר, יחושב מחדש רף הזכאות להנחות בארנונה. אלפי צעירים, בהם סטודנטים רבים מגישים בכל שנה את פירוט ההכנסות שלהם משלושת החודשים האחרונים של השנה (אוקטובר, נובמבר ודצמבר) ואם הממוצע בין השלושה נמצא מתחת לרף ההכנסה שנקבע - הם זכאים לקבל הנחה בארנונה לכל השנה הקרובה בגובה של עד 80%.

בצל מלחמת חרבות ברזל: שוק העבודה מגלה סימני התאוששות
המלחמה פגעה בענף התיירות, אבל עשתה טוב לסוכן הנסיעות

אלא שבעקבות המלחמה, אלפי צעירים שעד היום הרוויחו מתחת לרף או סטודנטים ללא הכנסה - גויסו למילואים והשכר שלהם עלה באופן משמעותי (לפחות 9,018 שקל לחודש). בעקבות כך, כשיחושב השכר שלהם, ככל הנראה אלו לא יהיו זכאים להנחה בכל השנה הבאה.

בשונה מהנחות שונות בארנונה על רקעים שונים, ההנחה על סמך הכנסה נמוכה אינה חובה ונתונה להחלטת הרשות המקומית. עם זאת, מבדיקת וואלה בערים בהם יש ריכוז צעירים גבוה (בין השאר ירושלים, תל אביב וחיפה) ההנחה אכן אפשרית. עם זאת, אין אף גורם ממשלתי שהחליט להרים את הכפפה ולמנוע את הפגיעה בשנה הקרובה - גם אחרי שיפקעו צווי המילואים.

הנושא עלה לראשונה ביוזמתו של חבר מועצת העיר ירושלים, אדיר שוורץ, יו"ר תנועת התעוררות שהגיש בישיבת מועצה הצעת החלטה המבקשת מהעירייה להתעלם מהכנסתם של משרתי המילואים בשלושת החודשים האחרונים, בעקבות המלחמה כדי שיהיו זכאים להנחה בארנונה לשנת 2024.

אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)
אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)

"משרתי המילואים הירושלמים ובכלל עזבו הכול לפני שלושה חודשים כדי לשרת את המדינה ולהגן עלינו בגופם. לא יתכן שהשירות והתרומה שלהם למען המדינה - יפגעו בהם", אמר שוורץ, "המינימום שאנחנו יכולים לעשות עבורם הוא להחריג את תבחיני ההכנסה של משרתי המילואים לשנת 2024 כדי שיהיו זכאים להנחה בארנונה".

בערים השונות מנסים להעלות לשיח מספר יוזמות נקודתית לטיפול בתושבי המילואים - כמו בעיריית יבנה בה ראש העיר הציע דיון מיוחד בנושא, וכאמור - גם בירושלים מנסים להגיע לפתרון נקודתי, אך בהיעדר אמירה חד משמעית מצד המדינה - אלפים עלולים להישאר ללא ההנחה המשמעותית הזו בשש אחרי המלחמה.

ממשרד הפנים טרם נמסרה תגובה.