סקר של פירמת הייעוץ העסקי Tefen (תפן), שבניהול מלי ביצור פרנס, חושף כי הפגיעה הכלכלית מורגשת באופן משמעותי הן בקרב שכירים והן בקרב עצמאים, וחלקם לא ישרדו אם המלחמה תימשך עוד כמה חודשים. כך עולה מנתונים שהגיעו ל"מעריב".

הסקר נערך בקרב 5,136 עובדים שכירים ועצמאים במטרה לבדוק את שוק העבודה שלושה חודשים מתחילת המלחמה. כשני שליש מהנשאלים מדווחים שנפגעו כלכלית כתוצאה מפיטורים, מיציאה לחל"ת או מפגיעה בשכר ובעסקים.

יריד למען העסקים בהאנגר 11 ת''א (צילום: אלכס קולומויסקי, מערך ההסברה, קק''ל)
יריד למען העסקים בהאנגר 11 ת''א (צילום: אלכס קולומויסקי, מערך ההסברה, קק''ל)

רוב הנפגעים (72%) הם שכירים או בעלי עסקים עם ותק של עד שלוש שנים. רוב השכירים (84%) ציינו שעם תחילת המלחמה, הם חוו במקום עבודתם פיטורים או קיצוצי שכר. הרוב (54%) מציינים כי מצבם הכלכלי לא השתנה דרמטית לעומת 38% שסיפרו כי מצבם הורע. 8% מציינים שחל שיפור במצבם.

מבין אלו שמצבם הורע, 42% לקחו הלוואה, 24% שברו תוכניות חיסכון, 19% נעזרו במשפחה, 13% פנו לרווחה ו־2% פנו לשוק האפור. 65% הדגישו שיחזיקו מעמד חודשים בודדים נוספים. 24% ישרדו למעלה משנה ו־11% לא מצליחים כבר כעת להחזיק מעמד. 45% מהעצמאים מאוכזבים ממתווה הפיצויים וטוענים שהסכום נמוך מדי.

מלי ביצור פרנס: "הפגיעה הכלכלית תהיה הפעם מתמשכת. שלושה חודשים בתוך המלחמה, רוב בעלי העסקים לא קיבלו את מלוא הפיצוי שמגיע. המגזר הציבורי חייב להתייעל כדי לאפשר אורך רוח למגזר הפרטי, אחרת תהיה פה קריסה כלכלית טוטאלית".

מלי ביצור מנכ''לית תפן (צילום: ענת קזולה)
מלי ביצור מנכ''לית תפן (צילום: ענת קזולה)