נגיד בנק ישראל אמיר ירון, הודיע היום (שני) כי הריבית ירדה ברבע אחוז והיא עומדת על 4.5%. הריבית בישראל תרד לראשונה מאז אפריל 2020.

לפי דו"ח בנק ישראל, התחזית הנוכחית נבנתה תחת ההנחה שההשפעה הכלכלית הישירה של המלחמה הגיעה לשיאה ברבעון הרביעי של 2023, ושהיא תימשך עד לסוף 2024 אך בעצימות הולכת ופוחתת. עבור 2025 ההנחה היא שלא יהיו השפעות  לחימה מהותיות נוספות.  כמו כן, אנו מניחים כי חלק הארי של המלחמה ימשיך להיות מוגבל לעזה. מטבע הדברים, התחזית מאופיינת ברמה גבוהה במיוחד של אי ודאות, בין היתר בנוגע למשך ואופי המלחמה בעזה והאפשרות להחמרה בחזית הצפונית, ובאשר להחלטות שתקבל הממשלה לגבי ההתמודדות התקציבית עם הצרכים הביטחוניים והאזרחיים הנובעים מהמלחמה.

הנגיד פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הנגיד פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על פי התחזית, התוצר צפוי לצמוח בשיעור של 2% בכל אחת מהשנים 2023–2024, בדומה להערכתנו בתחזית נובמבר, וב-5% בשנת 2025. שיעור האינפלציה במהלך שנת 2024 צפוי להיות 2.4% (בדומה לתחזית נובמבר) ואילו במהלך שנת 2025 הוא צפוי לעמוד על 2%. ברבעון הרביעי של 2024 הריבית צפויה לעמוד על 3.75%/4.0%.

עוד נכתב בדו"ח כי בתחום הפיסקלי, הסיכונים לתחזית נובעים מאי ודאות ביחס להיקף ואופן מימון הוצאות הממשלה. ככל שהממשלה תחליט להגדיל יותר את ההוצאות ו\או להימנע מצמצום הוצאות אחרות, כך הגירעון והחוב צפויים לגדול יותר בהתאם. בתרחיש בו הממשלה תבחר שלא לבצע התאמות תקציביות במהלך השנים הבאות, תוך הגדלה משמעותית של הגרעון המבני, יחס החוב לתוצר צפוי להמשיך לעלות גם מעבר לאופק התחזית.

למדיניות כזאת צפויות להיות השלכות שליליות על המשק. אלו עלולות להתבטא בעלייה בפרמיית הסיכון של המשק ובתשואות האג"ח, בירידה אפשרית בדרוג האשראי, בפיחות בערך השקל, בעלייה של הריבית וכן בעלייה באינפלציה. בתרחיש כזה, נטל תשלומי הריבית על החוב יגדל עוד יותר במהלך השנים הקרובות, ובכך יתווסף לגידול בהוצאות הביטחון ובהוצאות האזרחיות. העלייה בריבית, לצד הפגיעה באמון השווקים, צפויים להוביל גם לדחיקת השקעות, מה שיביא לירידה בתוצר הפוטנציאלי ובצמיחה בשנים שלאחר מכן.

בורסה  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בורסה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך על החלטת הנגיד ובנק ישראל להתחיל בהורדת הריבית במשק. המדיניות הפיסקלית האחראית שאנחנו מובילים בשנה האחרונה תרמה לירידת האינפלציה, וכעת הורדת הריבית משרתת את הצורך לסייע לצמיחת העסקים והמשק במקביל למלחמה. נמשיך בעזרת השם להוביל את הכלכלה הישראלית באחריות ובמקצועיות ונכין את הקרקע לחזרת המשק הישראלי למסלול צמיחה מואץ".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "אני שמח על ההחלטה להוריד את עלות האשראי.  חודשים ארוכים שאנו נאבקים על כך, מה שככל הנראה הואיל בסופו של דבר להגיע לכך שהוועדה המוניטרית בבנק ישראל ראתה יעד להורדת הריבית שתקל על משפחות רבות בתשלומי המשכנתה ובתשלומים נוספים. נמשיך לפעול להוריד עוד את עלות האשראי לטובת אזרחי ישראל".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, בירך על החלטת בנק ישראל להוריד את הריבית, ואמר כי ״זהו צעד נכון, שיעזור לכלכלה הישראלית לצלוח את השלכות המלחמה. בחודשים האחרונים כל המדדים הכלכליים הצביעו על כך שרצוי וצריך לשנות מגמה ולהפחית את הריבית. כעת, כשהצעד נעשה, הוא יקל משמעותית על העסקים ומשקי הבית בישראל, ויפחית להם את היקף התשלומים, שזינקו כתוצאה מעליות הריבית ופגעו בפעילות המשק. לצד זאת, ועל מנת לאפשר את המשך המגמה החיובית, אנו מצפים מהממשלה להציג מדיניות פיסקלית אחראית, שתתמוך בצרכי המשק ותעודד צמיחה ולא צניחה״.