יומיים לפני הדיון בממשלה בנושא תקציב 2024, פרסם אתמול בנק הפועלים בניהול דב קוטלר סקירה כלכלית פסימית ומדאיגה ביחס לתחזיות של מצב המשק.

דב קוטלר (צילום: גדי דגון)
דב קוטלר (צילום: גדי דגון)

"אנו מעריכים שהריבית לא תמשיך לרדת לפני שנראה את הפד האמריקאי מצטרף להפחתות הריבית", כותבים בבנק ומוסיפים: "תחזית בנק ישראל לצמיחה השנה נותרה 2%, אבל להערכתנו הצמיחה תהיה נמוכה מ־2% ותהיה יותר קרובה לקיפאון. הסיבה היא שינוי בהרכב שימושים, והצמיחה מוסברת בחלקה הגדול בעלייה חדה של 6.5% בצריכה הציבורית. הצריכה הפרטית משתפרת כי הישראלים נוסעים פחות לחו"ל".

עוד נכתב: "הימשכות המצב הקיים, הכולל גירעון של 6% בתקציב (לאחר קיצוץ של 15 מיליארד שקל), יוביל בסיכוי גבוה להפחתת הדירוג בחברות דירוג אשראי בינלאומיות. שוק האשראי מגלם זה מכבר פרמיית סיכון גבוהה לישראל, אפילו ביחס למדינות עם דירוג הרבה יותר נמוך".

בנק הפועלים העלה את תחזית האינפלציה ל־12 החודשים הקרובים ל־2.8% בגלל עליית מחירי הדלק והחשמל. מדובר אומנם בטווח היעד הממשלתי, אבל הוא גבוה מתחזיות בנק ישראל. בבנק מעריכים שהסיכון לפיחות נוסף בשקל עלה על רקע הגירעון הגבוה והסיכוי להפחתת הדירוג.

ואכן, כבר בפתיחת המסחר אתמול נרשם פיחות ניכר של השקל לעומת הדולר והיורו. פרמיית סיכון המדינה, שתומחרה עד כה יותר מזו של אגרות מדינה הנסחרות בחו"ל, זולגת גם לשוק המקומי.