הדיווח התקופתי של המפקח על הבנקים על מחירי השירותים הבנקאיים למשקי הבית למחצית הראשונה לשנת 2023, מראה כי במחצית 2023 הגדילו הבנקים לראשונה את הכנסותיהם מעמלות ב־2.3% ל־3.1 מיליארד שקל. המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי: "לקוחות חייבים לבדוק כניסה למסלול עמלות מוזל של 10 שקלים - ולחסוך מאות שקלים בשנה".

"חייבים כמה שיותר מהר לארח": המלונות נפרדים מהמפונים - ומקווים להצליח לשוב לפעילות
נשלם ביוקר | נגיד בנק ישראל במסר ברור: "אנחנו צריכים להעלות מיסים"

העמלות העיקריות נגבות לפי ההתפלגות הבאה: 23% מיוחסות לעמלות ני"ע, 22% לעמלות כרטיסי אשראי, 20% עמלות בגין ניהול עובר ושב ו־13% עמלות בגין פעילות באשראי (מדובר בעמלה הנמצאת בירידה תלולה בעקבות הגבלת עמלת "פתיחת תיק"'). כל 22% הנוספים הן עמלות אחרות.

בדוח, המבוסס על נתוני הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, ושהוגש לוועדת הכלכלה, מוסבר כי הסיבה לגידול בגביית העמלות היא ריבוי פעילות במטבע חוץ וכן גידול בהיקף הפעילות של עסקים גדולים. מאידך, משקי הבית הרגילים שילמו פחות.

יחס הכנסות מעמלות לסך נכסי המערכת הבנקאית נמצא במגמת ירידה מצטברת, שהחלה לאחר רפורמת העמלות בשנת 2008. מאז ועד היום נרשמה ירידה בשיעור מצטבר של כ־46% בהיקף גביית העמלות המיוחסת בין היתר למכלול המצטבר של פעולות הפיקוח בשנים האחרונות.

לפי נתוני הפיקוח על הבנקים, העלות הממוצעת של ניהול חשבון עובר ושב והחזקת כרטיסי אשראי הסתכם במחצית 2023 ב־28.5 שקל בחודש (עלייה של 1.3 שקל בחודש בהשוואה לשנת 2022). כאמור העלייה נבעה בעיקרה מגידול בפעילות של עסקאות במט"ח של הציבור בכרטיסי אשראי.

במחצית 2023 הצטרפו 132 אלף חשבונות לשירות המסלולים המפוקח, הכולל סלי שירותים אחידים לניהול חשבון עובר ושב. הגבייה במסלולים אלה נקבעת על פי סלי חבילות שימוש קבועים מראש ולא באופן אקראי. הסל המומלץ ביותר בהקשר זה, במיוחד עבור האוכלוסייה הבוגרת הוא מסלול עמלות מינימלי של 10 שקלים לחודש. מסלול זה מומלץ עבור לקוחות שאינם מרבים לבצע פעילות בעו"ש ויש באפשרותם לבצע מספר פעולות בעלות נמוכה.

הדוח הוא הזדמנות להביא לתשומת לב חשיבות התנהלות פיננסית נכונה. ניתן להשתמש בחשבוני מסלולי עמלות. ללקוחות שמשלמים מעל ל־10 שקלים בחודש בגין עו"ש בסיסי מומלץ לבחון האם לא משתלם לבחור במסלול בסיס ולחסוך מאות שקלים בשנה.

דני חחיאשוילי (צילום: דוברות בנק ישראל)
דני חחיאשוילי (צילום: דוברות בנק ישראל)

המפקח על הבנקים דניאל חחיאשוילי אמר אתמול: "דוח זה מתייחס לתקופה שטרם פרוץ מלחמת עזה והוא אינו כולל את השפעותיה. בנק ישראל הפעיל מספר מסלולי סיוע ללקוחות גם בתחום העמלות. לקוחות שהינם נפגעים ישירים מהמלחמה ונמנים עם הגדרות המעגל הראשון זכאים לפטור מלא ממרבית העמלות הנפוצות בתקופת המתווה, ובכלל זה דחיית תשלומי הלוואות ללא עמלות. במעגל השני, זכאים לקוחות לדחיית תשלומים ללא עמלות".