עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים במשק, שוחח היום (חמישי) עם ליאת רון ואריה מליניאק ברדיו 103fm והתייחס לעליית המחירים בחברות המזון הגדולות. 

רשימה שחורה ו"ביוש רגולטורי": האולטימטום לחברות המזון הגדולות
מהיום: הבנקים יחויבו בדיווח על היקף העמלות הנגבות מלקוחות 

בפתח דבריו אמר: "קודם כל כשאני רואה העלאות מחירים אני הולך לבדוק האם יש הצדקה ואתה מסתכל על כל חומרי הגלם הבסיסיים של עולם מוצרי המזון ומצרי היסוד בפרט, אתה מגלה אחרי בדיקה שאין לזה הצדקה. מחירים של אורז, חיטה, מוצרים אחרים יורדים בעשרות אחוזים כבר תקופה לא קטנה, ופה בארץ הקודש במקרה תאגידי המזון הגדולים מעלים מחירים. זה נראה כמו ניצול. כשרואים את הנתונים אין מנוס מהמסקנה שאין הצדקה להעלאות האלה, בוודאי לא בשיעור בו הן נעשות על גבו של הציבור".

בהמשך התייחס למונח 'שיימינג רגולטורי', והסביר מדוע בישראל הוא פחות אפקטיבי. "במדינות בהן הגינות נחשבת ערך הצרכנים גם מחרימים עסקים. הבעיה היא שהוא נועד למקומות בהם מתוך 20 ספקים יש לך 1־3 שהם באמת לא הגונים אבל מה קורה במדינה שבה רוב ספקי המזון הם מונופולים? הצרכנים כדי להעניש פה בישראל על חוסר הגינות יצטרכו להימנע מאכילת אוכל".

עוד הסביר באשר לפעולות שניתן לעשות על מנת להילחם בעליית המחירים: "חשוב להבחין בין עבודה תשתית ארוכת טווח שנועדה להגביר תחרות ולייצר מנגנוני תחרות, להבין כלים קצרי טווח שבתקופת חירום אנחנו משתמשים בהם כדי למנוע העלאות מחירים והכבדה על הציבור. הכלים קצרי הטווח האלה, שבדרך כלל אנחנו מדברים בהם על פיקוח מחירים, חקיקה מהירה, הם לא בסמכותה של הממונה על התחרות".

בהמשך הדגיש כי "הממונה על התחרות יכולה לפתוח בחקירה אם היא חושבת שמישהו מפקיע מחירים באופן שערורייתי, אבל מהרגע שתיפתח החקירה ועד שנראה את בשורותיה יחלוף זמן רב. יש לנו כלים מצויינים קצרי טווח, בדמות חוקי הקפאת מחירים, שאת זה היה צריך לעשות עוד בשמונה באוקטובר. את הדבר הזה אפשר היה לעשות, צריך היה לעשות, וחבל שאנחנו מגיעים לזה ארבעה חודשים אחרי".

עוד עו"ד שטרום כי "העניין הזה של הדחת ראשת רשות התחרות תפס פה טרנד על עניינים שלא קשורים. גם אם מחר את מדיחה את ראשת רשות התחרות - שום דבר לא ישתנה במגנון, שום דבר. אני לא חס על אף אחד, אחד ממעבירי הביקורת הגדולים בשנים האחרונות על רשות התחרות זה אני. אם המטרה שלנו כרגע היא להקפיא מחירים - הדחת ראשת רשות התחרות לא רלוונטית בהתייקרויות האלה האחרונות".

בסוף דבריו, התייחס עו"ד שטרום לאולטימטום שהציג שר הכלכלה ברקת לחברות המזון ואמר: "משרד הכלכלה, הנשק העיקרי שהיה לו הוא ביזבז אותו - החקיקה ביום הראשון של המלחמה. 72 השעות שלעצמן לא יעשו שום אפקט על המשק ועל המחירים. נדמה לי שגם שר הכלכלה מבין שזו לא השיטה. השיטה היחידה היא להיכנס לכנסת, לחוקק, או להוציא צווי פיקוח מחירים. את זה היה אפשר לעשות בכל אחד מהשבועות האחרים. עוד לא דיברנו על זה שבחודשים האחרונים חלק גדול מהנזק כבר קיים".

עריכה: שני רומנו 103fm