השנה החולפת הייתה מורכבת במיוחד עבור החברה הישראלית כולה ועבור המשק הישראלי בפרט. סביבת הריבית הגבוהה, אי השקט החברתי-פוליטי וכמובן המלחמה שנמשכת כבר כמה חודשים – כל אלו השפיעו באופן דרמטי על כל אחת ואחד מאיתנו", אומר מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, שהיה ראשון הנואמים בוועידה הכלכלית של קבוצת הג'רוזלם פוסט, מעריב ואתר וואלה!, שנערך במלון קרלטון בת"א. 

סמוטריץ' במסר לממשל ביידן: "ניכנס לרפיח ונפרק את חמאס, אין דרך אחרת"

השר אלי כהן במתקפה חזיתית על הנגיד | כל העדכונים מוועידת מעריב

"כולנו מקווים כי השפעות המלחמה יהיו קצרות ושהריבאונד הכלכלי שיבוא בעקבותיה יהיה משמעותי. אחד התנאים הבסיסיים להתממשות של התרחיש הזה הוא מערכת פיננסית חזקה, עם עודפי הון ונזילות משמעותיים שמסייעים למשק לצלוח גם תקופות מאתגרות יותר", הוסיף פרידמן,  "בתקופה האחרונה היינו עדים לשיח לעומתי, פופוליסטי ולעיתים מתלהם כלפי המערכת הפיננסית - ובפרט נגד הבנקים. בהקשר הזה חשוב לי לומר: אסור לנו לשפוך את התינוק עם המים. לכולנו מטרה אחת ויחידה - לסייע למשק הישראלי לשמור על חוסנו גם בתקופה הקשה הזו, ולהבטיח את היכולת של משקי הבית והעסקים לצלוח את המשבר.  רק כך נבטיח את עתידה הכלכלי של ישראל".

פרידמן הדגיש בנאומו כי ניסיונות פזיזים ולא אחראיים, לדבריו, לפגיעה בחוסנה של המערכת הבנקאית הישראלית "עלולים להביא לפגיעה בלתי הפיכה וארוכת שנים במערכת הפיננסית "קידום תחרות – בהחלט כן. אבל תחרות על בסיס כללים שווים. פגיעה בחוסנה של המערכת עלול לערער את היסודות שעליהם מושתתת הכלכלה הישראלית ולגרום לנזק כבד. הנזק שעלול להיות הוא לכולם: למשקי הבית, לעצמאים, לעסקים הקטנים ולעסקים הגדולים".

מנכ''ל בנק לאומי חנן פרידמן (צילום: אבשלום ששוני)
מנכ''ל בנק לאומי חנן פרידמן (צילום: אבשלום ששוני)

פרידמן הדגיש כי היבט מהותי, שאינו מטופל כיאות כבר שנים, של יצירת התנאים לצמיחה בריאה של המשק, הוא הטיפול בעודף הבירוקרטיה. "דווקא בשעה זו, שבה המשק הישראלי זקוק למנופים משמעותיים שיבטיחו את צמיחתו, ביטול הבירוקרטיה העודפת הינו צו השעה ויכול להוות תחליף מצוין לצעדים אחרים, יקרים בהרבה, שהממשלה תצטרך ממילא לנקוט בהם", הוא הסביר,  לפני כמה שנים הוקמה רשות ייעודית להקלה בנטל הבירוקרטי, רשות האסדרה שמה. תקציבה ב-2024 עומד על יותר מ-20 מיליוני שקלים. עד כה לא פרסמה רשות זו דוח כלשהו לגבי הישגיה. מהיעדר ההישגים הללו כולנו סובלים. ראוי לקבל החלטות אמיצות בהקשר הזה ולקבוע יעדים מאתגרים של קיצוץ של מרבית הבירוקרטיה ומדידת כל רשות ציבורית ב-SLA קצר ומחייב".

"יש בישראל רוח יזמית ייחודית", הוא סיכם, "שחותרת כל העת לשינוי ולעדכון גרסה. הישראלים אוהבים לאמץ מהר ומוקדם דיגיטל וטכנולוגיה. לכן, החלטה ממשלתית אמיתית לחיסול הבירוקרטיה המיותרת תייצר באופן מידי את זריקת המרץ הכלכלית שכולנו מייחלים לה".