"צעדי הממשלה להחלפת העובדים הפלסטינים בזרים לא נשאו פרי עד כה. הבאת עובדים זרים נכשלה. האצת הכנסתן של טכנולוגיות בנייה מתקדמות עשויה להחליש את התלות של הענף בעובדים בעלי מיומנות נמוכה. הממשלה צריכה לשקול בחיוב הכנסת עובדים פלסטינים לסייע לענף הבנייה". כך נכתב בדוח בנק ישראל ל-2023 שפורסם היום (ראשון).

לראשונה בבנקאות: לאומי יפעיל שירות בנקאות טלפוני גם במוצ"ש
מצטרפים למחאה: ראשי המשק יאפשרו לעובדים להפגין למען בחירות ופיזור הכנסת

לפי בנק ישראל, מתחילת המלחמה נאסרה העסקתם של עובדים פלסטינים, שערב המלחמה היוו כשליש מהעובדים בענף הבנייה. בסוף דצמבר 2023 היו 28% מאתרי הבנייה למגורים סגורים, ובאלה שנפתחו העבודה הייתה חלקית.

כל הניסיונות של גורמי ביטחון לשכנע את הממשלה לחזור בה ממדיניותה זו נכשלו עד כה. נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון מזהיר שגידול נוסף בתקציב הביטחון מעבר לסיכום התקציבי הקיים עלול להוביל לסכנה למשק ולגידול של יחס החוב לתוצר אם לא יהיו התאמות מקזזות בתקציב או בשיעורי המס. "למרות הצרכים הדחופים של הטווח הקצר, חשוב שהממשלה תכריע בהקדם מהו הנטל הראוי של תקציב הביטחון, ובהתאם לכך מה המקורות הזמינים לקידום המשק הישראלי, לנוכח האתגרים החדשים שנוספו השנה", נכתב בדוח.

אלא שלפי הדוח תקציב 2024 אינו נותן תשובה לצרכים. "התרומה של המדיניות הפיסקלית לצמיחה ארוכת הטווח הייתה השנה מצומצמת: תקציבי פיתוח התשתיות צומצמו, רפורמות רגולטוריות קודמו חלקית והתמריצים לקידום לימודי ליבה ותעסוקה בחברה החרדית הוקטנו".
 
ביחס לאשראי בבנקים ב-2023 נכתב כי האשראי לעסקים גדולים התמתן אך עדין נותר גבוה. מאידך האשראי לעסקים הקטנים הצטמצם. ענף הבינוי והנדל"ן המשיך להוביל את צמיחת האשראי ואת הגיוסים בבורסה על רקע ירידה במכירת הדירות שהביאה לגידול בצורכי המימון של חברות הבנייה.

בנק ישראל מתייחס גם לפינוי תושבי העוטף והצפון. "הפינוי עלול לפגוע בתפקודם בשוק העבודה, בתפקוד ילדיהם במערכת החינוך וברווחתם. לאחר המלחמה הקימה הממשלה את מִנהלת תקומה ליישובי העוטף, אך עד עתה לא הוחלט על הקמת מִנהלת מקבילה לטיפול בנושאים אזרחיים ושיקומיים ליישובי הצפון".