האם השבוע הבא בישראל יהיה מאופיין בשביתה כללית במשק הישראלי? אם המצב הנוכחי יישאר על כנו, סביר להניח שכן.



חברי בית נבחרי ההסתדרות אישרו היום (רביעי) פה אחד ליו"ר, אבי ניסנקורן, להשתמש בכלי, אשר נחשב לחריג, כשמאות אלפי עובדים במשרדי הממשלה, אזרחים עובדי צה"ל, ועובדים במשק, לא יגיעו אל מקום עבודתם ובעצם ישבשו את עבודת המשק. הדרישה היא לשנות ולעדכן את השכר במגזר הציבורי, אשר תקועים במשך שלוש שנים במשא ומתן נצחי בין ההסתדרות למשרד האוצר. ההסתדרות דורשת תוספת של 11 אחוז, אשר מתורגמים לכ-11 מיליארד שקלים, בעוד שהאוצר דורש גמישות ניהולית והסכמי שכר דפרנציאליים (כלומר, מי שמרוויח הרבה לא יקבל תוספת, מי שמרוויח מעט יקבל תוספת מוגדלת).



יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר במסיבת העיתונאים שכינס: "ניהלנו מאבקים משמעותיים במהלך השנה וחצי האחרונים. אם זה העלאת שכר מינימום לעובדים, טיפול בעובדי הקבלן, תנאי הפנסיה שהשתנו ועוד. זה המאבק הבא שלנו. אני לא בעד שביתות. זה כלי, לא מטרה. אנחנו חייבים לגמור את הנושא הזה כבר החודש, כי השנה החדשה מתחילה בקרוב. צריך להתחיל בשביתה, אם המשא ומתן לא עובד. קיבלתי גם את התמיכה של חברי הבית, שהצביעו פה אחד. למרות זאת, נמשיך להתמודד עם האוצר ולשבת במטרה למנוע את השביתה. אם לא יהיה פתרון אנחנו נצטרך עוד כשבוע לצאת לשביתה. אני אומר את זה כי אם נוכל להימנע מכך אני הראשון שאשמח". 



"כמעט כולם פה לא גומרים את החודש"


ניסנקורן תקף והסביר את ההחלטה: "כמעט כולם לא גומרים את החודש. זו עשייה חברתית וכולנו מאוחדים סביב זה. זו צריכה להיות זכות לתת שירות. לכן אנחנו פה במאבק. השכירים במגזר הציבורי מינואר 2013 בלי הסכם שכר. תראו לי בעל הון שהיה מוותר על תוספת שכר ולא מנהל משא ומתן שלוש שנים. בא שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, עם תחזית גרעון ענקית וביקש לדחות את התוספת שכר ואנחנו הסכמנו כי אנחנו אחראים. ובינואר 2015 לא הייתה ממשלה אז חיכינו שתהיה ממשלה ואז שיסתיימו דיוני התקציב כדי לא לערער את המשק. אבל עכשיו אנחנו בסוף 2016 ולכן צריך להגיד די. גם לאחריות יש גבול.  

"כולנו צריכים לדאוג שבעוגה הכלכלית השכירים יקבלו את שכרם. יש שלושה מיליון שכירים במדינת ישראל אני מכיר את תוואי השכר במדינה הזו. שהשכירים במגזר הציבורי לא מקבלים תוספת שכר אז גם במגזר הפרטי לא מקבלים כי כל מעסיק מסתכל על חברו. ושהם מקבלים אז גם במגזר הפרטי מקבלים ולכן אם נתרשל כאן זה ישפיע על כל השכירים. יש לנו חובה לדאוג למיליון שכירים במגזר הציבורי ועוד שלושה מיליון שכירים במדינת ישראל".