נפתר המשבר? יומיים לפני ההחלטה הסופית על הורדת המחירים לחלק ממוצרי החקלאות ועל הגדלת מכסות היבוא, מסתמן פתרון שימנע את הצורך בהמשך ההליכים המשפטיים ובהמשך הפגיעה בחקלאות.



מדובר בצעד שעליו הכריז משרד האוצר, במסגרת מאבקו של השר משה כחלון להורדת יוקר המחיה. כחלון ביקש לקדם את היבוא של מוצרים כגון דגים, בשר וגבינות, במיוחד לקראת חג הפסח, על מנת להוזיל את עלותם. למרות זאת, בדיונים בין הצדדים הוחלט ככל הנראה כי ישראל לא תייבא מוצרי גבינות וירקות קפואים, ובתמורה, החברות הישראליות, ובהן תנובה, סנפרוסט ופרי הגליל, הסכימו להוריד את המחירים בכ־%20. המגדלים התחייבו להוריד את מחירי הירקות הטריים בעקבות הבשלה מוקדמת השנה, שהביאה לתפוקת שיא. התוכנית להגדיל את מכסות היבוא של מוצרי הבשר והחלב תופעל על פי המתווים שהונהגו עד כה.



בכל הנוגע לסוגיית הדגים – על פי ההסכמה שמסתמנת, כמות היבוא תוגבל ל־3,000 טון (בעיקר יבוא של דגי אמנון), וצעד זה ייעשה באופן חד־פעמי לקראת חג הפסח. עבור הפחתת גובה המכס מ־15 שקל לק"ג אמנון ל־7.5 שקל, יזכו מגדלי הדגים לפיצוי בסכום הנאמד בכ־30 מיליון שקל שיחולק לכמה תשלומים. בכל הנוגע ליבוא שמן זית, מדובר בהגבלת היקף מכסות היבוא ובפיצוי מוגדל בהיקף של 4,000 טון מתוצרת שלא תימכר כתוצאה מהיבוא.


הסכומים הסופיים ייסגרו סופית כפי הנראה בפגישה שצפויה להתקיים היום בין נציגי האוצר, משרד החקלאות והחקלאים עצמם. הסדרים אלו יופעלו, על פי התוכנית, לתקופה זמנית של שלושה חודשים.



כחלון הנחה את צוותי המשא ומתן לנסות להגיע לפשרה באופן שבו שני הצדדים יהיו מרוצים: הורדת יוקר המחיה לקראת חג הפסח, ומצד שני, החקלאים יקבלו את הפיצוי המגיע להם.



אם אכן יגיעו הצדדים לסיכום בתום הפגישה היום, מחרתיים יפורסמו הצווים להפחתת המכס ולהגדלת מכסות היבוא - בתום המועד הרשמי להשלמת השימוע.



משרד האוצר, משרד החקלאות ונציגי החקלאים אישרו בסוף השבוע, בתגובה לפניית "מעריב־השבוע", כי אכן "חלה התקרבות משמעותית בעמדות הצדדים". למרות זאת, במשרד האוצר לא הורידו לחלוטין מסדר היום את האפשרות להפעלת רפורמה מקיפה יותר בענפי החקלאות ובמועצות הייצור. התוכנית היא להפעיל את המהלכים הללו במסגרת חוק ההסדרים בתקציב 2017־2018.