נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, ביקרה בחריפות היום (ראשון) את תכנית הדגל של השר כחלון להתמודדות עם משבר הדיור, "מחיר למשתכן". לפי פלוג, ספק משמעותי אם התכנית תביא לירידות מחירים, שכן היא מתרכזת באזורים מסוימים בלבד ופונה לאוכלוסיות ספציפיות. פלוג התריעה כי מחירי הדיור הגבוהים רק ממשיכים לנסוק. בטור האישי שלה בפתיחת התוכנית "איפה הכסף"ב-103FM, התייחסה ענת דוידוב לביקורת קשה זו. 



תזכורת: מה היא תוכנית "מחיר למשתכן"? תוכנית שמטרתה לספק דיור במחיר מופחת לתושבי הפריפריה, שיזכו לקבל מענק בגובה של בין 40 ל-60 אלף שקלים. התוכנית מציעה דיור במחיר מופחת לאלה שעומדים בקריטריונים.


שר האוצר מנסה בכל כוחו להקל על זוגות צעירים וחסרי דיור במגוון רחב של פתרונות, בראשם "מחיר למשתכן". השאלה היא מה יוצא מכל אלה. לאחרונה נשמעת ביקורת מכל מיני גורמים על התוכנית. הבוקר זה מגיע מבנק ישראל שמפרסם את הדו"ח השנתי שלו. תקשיבו למה שאומרת נגידת בנק ישראל הד"ר קרנית פלוג.
 
בואו נעשה בדיקה קטנה - האם זה מה שיגרום להורדת מחירי הדירות? על פי בנק ישראל, ממש לא, ואולי אפילו יביא לאפקט הפוך - עליית מחירים.
ומי ירוויח בסוף- הקבלנים או הקונים? גם פה בנק ישראל טוען שלא הקונים, משום שרק שיטת שיווק הקרקעות תשתנה - כלומר מדובר במבצע של סבסוד קרקעות.

ולסיום- האם "מחיר למשתכן" תגדיל את מלאי הדירות? אין תשובה מוחלטת, טוענים בבנק ישראל, ולא רק זה, אלא שכיון שהתוכנית מוגבלת עד 2017, זה עלול לזרז אנשים שלא התכוונו בכלל לרכוש דירה לרוץ למבצעים הללו, ולסבך אותם בהוצאות מיותרות. אז בינתיים, עם או בלי קשר לבנק ישראל, בשורות גדולות לצעירים חסרי דיור עוד אין. זוגות ובודדים שבויים במערבולת המשכנתאות שמכבידה על הכיסים לשנים רבות, מה שאומר שעדיין כדי להגיע לקורת גג צנועה צריך 140 משכורות, נכון ל 2014, ובינתיים גם על פי בנק ישראל המספר הזה נימצא בעלייה. למרות הכוונות הטובות, זוגות צעירים שמקווים לדירה, חסרי דיור, משפרי דיור - שיהיו לכם חלומות נעימים.