חוששים לנפשה: אמה של יזמית הנדל"ן ענבל אור, דואגת לשלומה של בתה שחשודה בעבירות של הונאה והעלמות מיסים. האם מיכל התראיינה הבוקר (שלישי) בגלי צה"ל וסיפרה כי היא חוששת שבתה תפגע בעצמה. "אני מאוד פוחדת, אני פוחדת לחשוב על זה. אנחנו כל הזמן איתה. זה קשה מאוד, צריך קצת חמלה. במדינה יש משטרה ובית משפט, תנו קצת עזרה, באמת כואב לי. היא רצתה לשלם לכולם את הצ'קים, יש לה נכסים ויש לה פרויקטים".



האם התייחסה לחשדות נגד הבת שנדרשה אתמול להגיע לחקירה, אולם לא התייצבה במשטרה. לדבריה עוברים על המשפחה ימים קשים כואבים מאוד. "אנחנו ובפרט, ענבל מרגישה רע מאוד. כל המשפחה, הילדים, הנכדים, לכולם קשה מאוד", אמרה האם. עוד התייחסה האם לשאלה מדוע הבת לא התייצבה לחקירה אתמול. "היא פשוט התאבלה, רצינו להוציא חומר מהמשרדים ולא נתנו לה להיכנס לחברה כי אמרו לה שיש פירוק סופי, היא לקחה את זה קשה מאוד". לטענתה ענבל אור לא התחמקה מהמשטרה, "הבחורה שבורה לחלוטין כמה שהיא אמרה שהיא חזקה, ששברו אותה בגלל שהיא אישה, החוקרים ראו שהיא במצב לא טוב, שברו אותה".



בביקורת על העיסוק התקשורתי בפרשה הוסיפה האם כי "התקשורת פשוט מורחת את התמונות של ענבל על כל העיתונים, פשוט חגיגה לעיניים. רק ענבל אור קיימת היום במדינת ישראל. אני דואגת לנפשה, היא פשוט המומה. היא לא מבינה בכלל מה קורה. היא לא מבינה מה עובר. היא חשבה אחרי המיסים הכל הסתדר והיא רואה שהמצב הולך ומחמיר, זו פשוט רעידת אדמה בשבילנו".





"לכל קבוצות הרכישה אין קרקע"



האם מיכל הדפה את הטענות כי בתה היא נוכלת שלכאורה רימתה את הרוכשים. "היו המון אנשים שקנו לא דירה אחת אלא ארבע ושש דירות, איפה הם? למה הם לא בטלוויזיה, הם עשו את עסקת חייהם, קנו במעט כסף והרוויחו המון כספים. שני פרויקטים גדולים כבר מסתיימים".



עוד התייחסה האם לטענות כי בתה ענבל מכרה את אותן דירות פעמיים ללא היתר בנייה בקרקע. "ככה זה קבוצות רכישה, כל קבוצות הרכישה בארץ, אין להן קרקע", אמרה האם והוסיפה: "אני לא יודעת בדיוק איך עושים את זה, אבל כולם ככה".



ענבל אור. צילום: פלאש 90
ענבל אור. צילום: פלאש 90



לצד העמידה לצד הבת, אמרה האם כי ענבל אור טעתה כאשר סמכה על עובדיה בעיניים עצומות. זאת לאחר שענבל טענה כי בוצעו מעילות במיליוני שקלים והפנתה אצבע מאשימה כלפי עובדיה. "היא טעתה שהכניסה עובדים, יש לה 27 עובדים, מספר גבוה מאוד לחברה כזאת. בשנתיים האחרונות היא לא בדקה מי נכנס אליה לחברה כמו מנהל כספים ומשווק, היא לא בדקה מי הם ומה הם". האם המשיכה והגנה על אור: "הבת שלי סמכה על העובדים שלה בעיניים עצומות, בפרט מי שקרוב לצלחת, היא נתנה להם לעשות מה שהם רוצים. הבת שלי לא עושה מאזנים ולא עושה הנהלת חשבונות, יש לה מנהל חשבונות".



גם את הטענות על אורח חיים ראוותני ובזבזני הכחישה האם, זאת לאחר שנטען כי רגע לפני קריסת החברה רכשה אור תכשיטים באלפי שקלים. "קניית תכשיטים? אתם בטוחים? אני לא חושבת, הרבה דברים נאמרו והם שקריים. אמרו שהיא טסה לחוץ לארץ. איזה חוץ לארץ? הבחורה עם ארבעה ילדים היא לידי, לא בשדה התעופה".



בניגוד לטענותיו של המפרק, עו"ד איתן ארז, האם מיכל הדגישה כי החברה איתנה. "נכנס המפרק וכבר פירק לה את כל המשרד. איתן ארז אמר שיש מאזן שקרי ולא אמין. הוא שיקר את האנשים, מה עם הזכויות של הבת שלי? יש המון כסף בקופות של ענבל". בפנייה לעורך הדין ארז הוסיפה האם: "הראה חמלה, אל תתרברב. סליחה אדוני, אתה אומר שהמאזן מפוברק, גלה את העובדות. הוא לא עשה את זה. אם היא קנתה משהו היא גם הכניסה המון כסף, יש לה דיבידנדים".





התקדמות משמעותית בחקירת ענבל אור



כזכור, אתמול דווח כי המשטרה קרובה לחתימה על הסכם עד מדינה עם אחד מבכיריה בקבוצת אור סיטי נדל"ן, החברה שהייתה בבעלותה של אור ונמצאת עתה בפירוק, מה שעשוי לספק לחוקרים ראיות לחשדות החמורים המיוחסים לה.



אחרי ששינתה את קו ההגנה שלה וטענה כי בקבוצה שבבעלותה בוצעו מעילות, במשטרה חיכו אתמול ליזמת הנדל"ן שתגיע לחקירה, אולם זה לא קרה. בלשי מפלג ההונאה של מחוז תל אביב ניסו לטלפן לאור כדי לברר מדוע לא הגיעה אבל לא הצליחו להשיג אותה, ומשנואשו נסעו אל חדרה במלון ה־WEST שבחוף הצוק בתל אביב, כדי להביאה לחקירה. אלא שבזמן שהחוקרים שהו במקום החלה אור לחוש כאבים בחזה והזעיקה אמבולנס.



צוות מד"א מחוץ לחדרה של ענבל אור. צילום: אבשלום ששוני
צוות מד"א מחוץ לחדרה של ענבל אור. צילום: אבשלום ששוני



צוות מד"א העניק לה טיפול רפואי והחוקרים סברו כי בתום הטיפול היא תובל לחקירה. כשלוש שעות שהו צוות הפרמדיקים והחובש בחדרה של אור ואז נסעו לדרכם. החוקרים החלו לתשאל את אור אבל לאחר זמן קצר הם הודיעו כי בגלל מצבה הרפואי תידחה החקירה למועד אחר, שייקבע בקרוב.



לחדרה במלון הגיע גם עו"ד בני כץ, שנשכר על ידי אור כדי לייצג אותה לנוכח החשדות הכבדים נגדה, וזאת לאחר שעד לשעות הבוקר ייצג אותה עו"ד עדי כרמלי. מאז התפוצצות הפרשה לפני כחודשיים, עם פרסום החשדות שלפיהם ענבל אור העלימה מסים, ייצגו אותה לפחות עשרה עורכי דין שונים.



אמה ואחותה של אור, שהגיעו למלון כדי לשהות במחיצתה ולדרוש בשלומה, עזבו את חדרה מודאגות. "התחושה היא גרועה אבל אנחנו יודעות שיש בידיה ראיות להוכיח את ניקיון כפיה", אמרה אחותה.



אור נחקרה ביום רביעי האחרון באזהרה בחשד לשורה של עבירות מרמה בכל הקשור להתנהלותה ולהתנהלות הכספית של חברת אור סיטי נדל"ן שבבעלותה ואשר מונה לה מפרק זמני, עו"ד איתן ארז. בחקירתה נשאלה אור על גביית "דמי רצינות" בסך 100 אלף שקל מרוכשים פוטנציאליים, וזאת למרות שלא יכלה או לא התכוונה להחזיר להם את הכסף במקרה של ביטול הרכישה.



כמו כן, נבדק חשד שאור העבירה כספים מפרויקט לפרויקט ומחברה לחברה, אף שמדובר בכספי רוכשים שהיו אמורים להיות מופקדים בחשבון נאמנות. עוד עלה כי אור מכרה את אותן דירות לכמה רוכשים ובכך הגדילה את מסגרת האשראי שלה בבנק.



מדוח המפרק הזמני עלה כי אור משכה כספים למטרות אישיות מחשבונות החברה, לרבות תשלום עבור הגירושין מבעלה בסכום של 1.7 מיליון שקל, רכשה תכשיטים יוקרתיים במאות אלפי שקלים ימים אחדים לפני קריסתה של החברה, שיווקה ומכרה דירות שלגביהן לא קיבלה היתר בנייה, וכן ניהלה אורח חיים בזבזני וראוותני על חשבון כספי הרוכשים.



בסיום חקירתה שוחררה אור לביתה, לא לפני שהתחייבה להתייצב לחקירה נוספת. בסוף השבוע שעבר נדרשה אור להפקיד את רכב השרד שלה מסוג לנדרובר במשרדי חברה להוצאה לפועל בפתח תקוה. אלא שהיא ביקשה דחייה וסיכמה עם החוקרים, בראשותו של ראש מפלג ההונאה, סגן ניצב דוד מישקין, כי תתייצב לחקירה אתמול בבוקר, אז כאמור, היא חשה ברע.



במוצאי שבת האחרונה שיגרה באמצעות פרקליטה (לשעבר), עו"ד עדי כרמלי, מכתב אל ראש המפלג שבו האשימה עובדים ובכירים בקבוצת אור סיטי נדל"ן כי מעלו בכספי החברה והם שגרמו לקריסתה. כרמלי ציין במכתבו כי ביכולתה של אור להוכיח את דבריה וכי היא מבקשת שהמשטרה תפתח בחקירה בעניין. לשם כך תודרכה אור כי עליה להתייצב במשטרה כדי להגיש תלונה מסודרת.



בינתיים ההליכים המשפטיים הכלכליים נגד ענבל אור נמשכים. לבקשת רשות המיסים הוציא בית המשפט "הקפאת מצב", האוסר להעביר בעלויות על 12 נכסי נדל"ן הרשומים על שמה ועל שמם של ילדיה, בהם דירות וזכויות בקרקעות שונות, וכן על שני כלי רכב, לפחות אחד מהם משועבד לבנק המזרחי. על חלק נכבד מהנכסים יש משכנתאות.



ואם לא די בכך, המשטרה, כאמור, קרובה לחתימה על הסכם עד מדינה עם אחד מעובדיה הבכירים של אור, מתוך תקווה שיספק ראיות חותכות לחשדות המיוחסים לה.



חוקרי מפלג ההונאה כבר גבו עשרות עדויות וחקרו עובדים בכירים שהחליטו לא לשתוק, גם משום שאור סיפרה כי בוצעו מעילות בקבוצה.



ברשות המסים כבר מתגבשת תשתית של ראיות המעלות חשדות לעבירות חמורות בתחום המיסוי ולהעלמת הכנסות במיליוני שקלים.