נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש הזהיר אתמול שסגירת המפעלים בדרום היא רק ההתחלה, ובקרוב ייסגרו מפעלים נוספים ויהיה גל גדול של פיטורי עובדים. ברוש אמר את הדברים בעקבות סגירת מפעל ויסוניק ובית הזיקוק לסוכר סוגת בקריית גת. לדבריו, הפגיעה שספגו עד כה כלכלת ישראל והתעשייה בהכנסות מיצוא כתוצאה ממשבר המטבע מסתכמת, מתחילת 2016, ב־2 מיליארד דולר. ברוש אמר את הדברים גם לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג ובפני בכירים באוצר.
 

לדבריו, "צריך להבין כי התעשייה הישראלית נמצאת בסכנה, ולא תשרוד עוד הרבה זמן עם שער דולר חלש. חייבים לפעול באופן מיידי ובכל האמצעים כדי לחזק את הדולר ואת התעשייה הישראלית".



שער הדולר עומד היום על 3.49 שקלים בלבד. מתחילת 2017 נרשם ייסוף חד של 9.2% בשער השקל, מה שיוצר הפסדי ענק לכלכלה. קטר היצוא, שהוביל את צמיחת המשק, נבלם, ותרומתו לצמיחה עומדת על 15%, בהשוואה ל־45% לפני כמה שנים. "מפעלים נסגרים ומפטרים עובדים, כי רבים מהם לא מסוגלים להמשיך לייצא ולהיות תחרותיים", אומר ברוש.




אסם מוכנה לקליטת מפוטרים






בתוך כך, מנכ"ל קבוצת אסם איציק צאיג אמר שהחברה תוכל לקלוט במפעליה שבקריית גת ובקריית מלאכי עובדים שפוטרו מויסוניק וסוגת‎. אסם מפעילה בקריית גת את מפעל סלטי צבר ואת מפעל בונז'ור. ברבעון הראשון של 2018 יחל לפעול בעיר מפעל הבמבה החדש. בקריית מלאכי פועל מפעל הגלידות של הקבוצה.



לדברי צאיג, החברה מעוניינת כבר כעת להתחיל בגיוס ובהכשרת העובדים לקראת השקתו של המפעל החדש. אסם מעסיקה 5,000 עובדים, עם מחזור מכירות שנתי של 4 מיליארד שקל.



ואילו שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן ושר העבודה והרווחה חיים כץ סיכמו אתמול לעל קיום יריד תעסוקה בקריית גת, למציאת פתרונות לעובדי ויסוניק וסוגת. מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי פנה אתמול לחברת אינטל, ומהנהלתה נמסר: "אינטל תשמח לקלוט את העובדים המתאימים, ועובדת בשיתוף פעולה עם ויסוניק".



השר אלי כהן אמר כי "רשות ההשקעות קידמה פתיחת 15 מפעלים בקריית גת. נפעל בכלים העומדים לרשותנו כדי לקדם פתיחת מפעלים נוספים".