יושב ראש ועד עובדי חיפה כימיקלים דרום יהודה פרץ אמר היום (רביעי) כי "העובדים מתבצרים במפעל ואין בכוונתם להתפנות מכאן". בנוסף, העובדים חסמו את דרכי הגישה למפעל בעזרת מכולות שהציבו לאורך הדרך מבעירים צמיגים ונושאים שלטים הקוראים לשר לאיכות הסביבה, זאב אלקין, בו הם רואים את הגורם האחראי, להתערב באופן מיידי ולמנוע את הפיטורים הצפויים.

יהודה פרץ, יו״ר ועד עובדי חיפה כימיקלים דרום אמר כי "בניגוד לכל היגיון בריא מדינת ישראל חתמה את גורלם של 1,500 עובדים ובני משפחותיהם ואת גורלו של אחד המפעלים המוצלחים בדרום, מפעל ציוני שהוא סמל ומופת לחזונו של בן גוריון". לדבריו, בלתי נתפש שהשר לאיכות הסביבה, זאב אלקין האיש שבחתימה בודדת שתאשר להוציא לפועל את אחד הפתרונות שהציעה חיפה כימיקלים, ואושרה ע״י הממשלה, ממשיך לסרב ותוקע מסמר נוסף בארון הקבורה של התעשייה בדרום".

לדבריו, ברגעים אלה מתקיימת אסיפת חירום לשקול את המשך הצעדים. כזכור, הנהלת מפעל חיפה כימיקלים הודיעה על סגירת המפעל ועל פיטורי 1,500 העובדים בצפון ובדרום, זאת לאחר שלדבריה לא נמצא פתרון למשבר האמוניה.



ניסנקורן הודיע: "הדרום יושבת בשבוע הבא במידה ולא יימצא פתרון"



בעקבות הפיטורים הצפויים,יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע כי כל אזור דרום הארץ יושבת ביום שלישי הבא, במידה ולא יימצא פתרון בסוגיית עובדי המפעל. בנוסף, יתקיימו שביתות סולידיות נוספות ברחבי הארץ. ניסנקורן אמר: "מספיק עם הסחבת והברברת ודי למופע האווילות שקשור לטיפול בחיפה כימיקלים. מאות משפחות וכל כלכלת ישראל משלמות על כך מחיר כבד. אני מצפה מהצדדים, בהם נציגי הממשלה ובעלי החברה, למצוא פתרון מיידי. ההסתדרות תושיט יד לכל אפשרות שתציל את פרנסת העובדים. אם לא יימצא פתרון, ביום שלישי תהיה שביתה בכל אזור הדרום ושביתות סולידריות נוספות ברחבי הארץ".


ועד העובדים בחיפה כימיקלים צפון התייחס להודעת הסגירה ומסר כי "הודעת ההנהלה היא שלב נוסף במשחק הציני שמנהלת הנהלת חיפה כימיקלים. אתמול נמנעה ההנהלה מהודעה על סגירה מסיבה אחת בלבד: ציפייה שאלפי העובדים החרדים לפרנסתם ינהלו עבורה את המאבק עבור שורת רווח גבוהה יותר. בזה כל העניין . מפעל חיפה כימיקלים הוא מפעל רווחי. רק תאוות בצע הובילה למשבר הנוכחי".



הפגנת עובדי חיפה כימיקלים דרום. צילום: ועד העובדים



חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) פנתה ליו"ר וועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא. "כבר שנתיים אני מטפלת ועוקבת אחר הנעשה סביב סוגיית מיכל האמוניה. קשה להאמין עד כמה היה הטיפול לקוי מצד כל הגורמים המעורבים בסוגיה, ודאי הנהלת החברה, אבל עתה הממשלה שהיא שחקן קריטי בעניין צריכה סופסוף לעשות מעשה לטובת העובדים, החיפאים ותושבי הצפון והכלכלה הישראלית כולה.



בכוונתי לפנות עוד היום לשר האוצר ושר הכלכלה על מנת שידאגו לכנס את כל הגורמים בעניין על מנת להגיע להבנות". לדבריה, הדבר אפשרי סביב מתווים שונים שהוצעו וחבל שכל הגורמים הממשלתיים מסירים את ידיהם מטיפול בבעיה."אני ערה לחלוטין לסוגיות שדלפו ממבקר המדינה, אולם אני מניחה שניתן לבדוק גם איתו או עם היועץ המשפטי לממשלה מי הגורמים שבשלב זה הוא מבקש שלא יטפלו בעניין", סיכמה.



ח"כ דב חנין, המכהן כיושב ראש השדולה הסביבתית-חברתית אמר כי "הנהלת חברת חיפה כימיקלים עושה שימוש ציני ושערורייתי בעובדיה. החברה יודעת מזה ארבע שנים שיש למצוא חלופה לאספקת האמוניה אך בניגוד למפעלים אחרים שדאגו לכך - חיפה כימיקלים בוחרת להפוך את עובדיה לבני ערובה בקרב שיאפשר להם להמשיך לזהם ולסכן את בריאות הציבור". הוא הוסיף: "במקום להיכנע לסחטנות הזאת ולהעדיף את רווחיהם העצומים של טייקונים זרים כפי שעושה הממשלה עד עכשיו - חייבים לפעול כדי לקחת לידי המדינה את ניהול המפעלים הרווחיים ולנהלם כך שטובת הציבור, חייהם ובריאותם של האזרחים יהיו לאחד מהשיקולים המכריעים". הוא ציין כי פנה אמש ליו"ר ועדת הכספים בבקשה לכינוס דחוף של הוועדה כדי לדון בנושא ולמנוע את הפיטורים.



הכניסה החסומה למפעל חיפה כימיקלים דרום. צילום: ועד העובדים



בתוך כך, מאות מעובדי מפעל אמיליה קוסמטיקס ולצדם חברי ועדים ותושבים מאזור הדרום, הפגינו הבוקר בצומת ירוחם כחלק מהמאבק נגד הנהלת המפעל שסגרה את שעריו ומאיימת לפטר את 300 העובדים. משא ומתן שנערך אל תוך הלילה בהובלת יו"ר ההסתדרות במרחב נגב מרכזי ארמונד לנקרי, עם הנהלת המפעל, לא הניב תוצאות. צעדי המחאה של העובדים יימשכו ויוחרפו עד אשר הנהלת אמיליה קוסמטיקס תואיל לשוב לשולחן הדיונים ולקדם באופן ענייני את המו"מ להסכם קיבוצי חדש לעובדי המפעל, אשר יאפשר את המשך הפעלתו.



מהמפעל נמסר בתגובה כי "תנאי העבודה במפעל אמיליה קוסמטיקס הם מעולים, והעובדים יודעים זאת היטב. ההבנות שהושגו עד כה במשא ומתן היו אמורים לשפרם אפילו יותר. השבתת המפעל היא צעד מיותר, המסכן את קיומו. בדיונים שנערכו אתמול לאורך הלילה הושגה התקדמות משמעותית, והפערים הנותרים גם הם ניתנים לגישור. אנחנו מצרים על בחירת ועד העובדים וההסתדרות לסרב לשוב לעבודה וחוזרים ומתריעים- נקודת האל חזור, שמשמעותה סגירה של המפעל, קרבה".



הפגנת עובדי מפעל אמיליה קוסמטיקס. צילום: תומר מרציאנו, הסתדרות מרחב נגב מזרחי



בעקבות גל הפיטורים הגדול ממפעלי תעשייה ברחבי הארץ, פנה יו"ר השדולה לקידום התעשייה חבר הכנסת איתן ברושי אל ועדת הכספים בבקשה לקיים דיון חירום בנושא, בהשתתפות שר האוצר ושר הכלכלה והתעשייה. ברושי יו"ר השדולה לקידום התעשייה אמר כי "אלפי ישראלים מקבלים בימים אלו מכתבי פיטורים ואלפי משפחות בסכנת קיום כלכלית. למרות פגרת הכנסת, אני מבקש לכנס דיון חירום של ועדת הכספים בראשותך על מנת לעצור את המהלך שמסוכן למשק ולחברה".