בנק דיסקונט ייקר החל מיום שני בעוד שבועיים (8 באוקטובר) עשרות עמלות ללקוחות עסקיים - המשמעותיות שבהן נוגעות ליחידים ולעסקים קטנים. גם חברת לאומי קארד מקבוצת לאומי תייקר החל מהשבוע הבא (1 באוקטובר), שורת עמלות.



לדוגמה, עמלת פעולה בבנק דיסקונט על ידי פקיד ללקוח מזדמן (שאינו לקוח קבוע של הבנק), תוקפץ מ־5.9 שקלים ל־18 שקלים. עמלות נוספות שיוקפצו בעשרות אחוזים נוגעות לטיפול במזומנים או לדמי כרטיס אשראי בייסיק. העמלות המשמעותיות שיתייקרו עבור עסקים גדולים הן דמי גבייה בגין תשלום שובר בדלק, שתוקפץ מ־5.9 שקלים ל־18 שקלים לפעולה. ייקור העמלות מפחית באופן ניכר את הכדאיות של בעלי עסקים קטנים ובינוניים לבצע פעילות בדיסקונט אם אינם לקוחות קבועים של הבנק.



גם חברת לאומי קארד מייקרת כמה מהעמלות שלה החל מהשבוע הבא, כאמור, נוסף על ההתייקרות הקודמת שבוצעה אך לפני זמן קצר - ב־1 באוגוסט. ייקור העמלות של לאומי נוגע גם ללקוחות פרטיים. למרות מהלכי ההתייקרות האחרונים, הבנקים נמנעים בדרך כלל מייקור עמלות עבור הלקוחות הפרטיים.



בפיקוח על הבנקים במשרד האוצר, שבאחריות חדווה בר מסתייגים מהמהלכים האחרונים של הבנקים לייקור העמלות, ובמיוחד נוכח המאמצים והניסיונות להילחם ביוקר המחיה. נתוני בנק ישראל מראים שמשנת 2011 ירדו עמלות העו”ש בשיעור ריאלי של 30%, ובשנת 2017 עמד הסכום הממוצע של עמלת עו”ש על 13.2 שקלים לחודש. ללקוחות הממעטים לבצע פעולות בעו”ש הוצע מסלול תשלומים מוזל, 10 שקלים לחודש, אך 8% מהלקוחות בלבד ניצלוהו.