גובר הלחץ הציבורי על משרד הבריאות לאפשר את הקדמת פתיחת בתי הקפה והמסעדות לישיבת לקוחות כבר לימים הקרובים. זאת, לנוכח שיעורי התחלואה הנמוכים בקורונה. בעלי בתי קפה, מסעדות וברים הציגו מתווה לפתיח עסקיהם לישיבה, הכולל שמירת ריחוק של כשני מטרים בין השולחנות, תפריטים חד פעמיים וכללי היגיינה קפדניים.

בעיריות תל אביב ורמת גן הודיעו על נכונות לאפשר הרחבת הצבת השולחנות והכיסאות בשטחים הציבוריים על מנת לאפשר את שמירת המרחק ולצמצם את ההפסדים הכספיים של בתי הקפה, המסעדות והברים. ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר פנתה היום בדחיפות לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה להחזיר לפעילות מלאה עת המסעדות ובתי הקפה בעיר בהתאם הנחיות משרד הבריאות.

פיירברג-איכר ציינה, כי לאחר מאמצים רבים, הפכה נתניה לעיר קייט, נופש ותיירות המארחת מידי שנה בתקופה זו אלפי תיירים במלונות היוקרה שקמו בעיר ומטיילים באתרי העיר. "לאור התשתית האיכותית שהקימה העירייה, התפתחו בשנים האחרונות עשרות מקומות בילוי, הסעדה ובתי קפה לאורך ציר המדרחוב, הטיילת והכיכר, לצד פיתוח אזורי התעשייה בהם מרכזי תרבות ובילוי", היא ציינה בפנייתה לנתניהו והזהירה: "לאור משבר הקורונה, כל התעשייה המפוארת הזו נמצאת על סף קריסה. דווקא כיום, כאשר התיירות הנכנסת כמעט שאינה קיימת, יש ציפייה להמשך פעילות באמצעות תיירות הפנים והמבקרים בעיר וקיימת חשיבות רבה לפתיחת המסעדות ובתי הקפה מיידית".

בתוך כך, מנכ"ל איגוד המסעדות, בתי הקפה והברים, שי ברמן, שוחח הערב עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, ומתח ביקורת על התנהלות הממשלה בנוגע לסוגיית מועד פתיחת המסעדות.

עוד ספין מבית היוצר של שר הכלכלה, שתיכף יהיה שר המודיעין, ומודיע שפותחים את המסעדות השבוע - או שזה אמיתי? מה מצב המשא ומתן?
"אני נמצא בתוך המשא ומתן, ואני לא מכיר פתיחה של המסעדות בשבוע הבא או השבוע. יש בהחלט התקדמות במשא ומתן שלנו מול האוצר, מול הכלכלה ומול הבריאות. אנחנו מדברים איתם, אנחנו עשינו להם פרזטנציה שאני חושב שהבינו, גרוטו (המשנה למנכ"ל משרד הבריאות) לפחות, את זה שאנחנו עומדים בקריטריונים ויכולים לפתוח".

הבאתם את הפרופסורים למסעדת 'יפו תל אביב'.
"כן, היה משעשע".

אבל, הם טוענים שהם לא הצליחו להשתכנע, כלומר עם המסכות, ועם הבידוד, ועם ההרחקה, ועם כל זה - כלום.
"אני לא חושב שהם לא הצליחו להשתכנע, אני חושב שאנחנו מעבירים עכשיו טיוטות בין המשרדים השונים כדי לגבש מתווה מוסכם. צריך להבין שמעבר למועד החזרה, יותר חשוב לנו לקראת מה אנחנו חוזרים. לחזור לאיזו שהיא מציאות שבה אנחנו עם איזה שהם תנאים דרקוניים צריכים להפעיל את העסקים שלנו, זה לא משהו שאנחנו רצים אליו. אנחנו צריכים לפעול על פי איזה שהוא מודל כלכלי סביר".

מה אתם מציעים?
"אנחנו מציעים בעצם מתווה שדומה מאוד למתווה שקיים במדינות אחרות, כמו בגרמניה ובמקומות אחרים. בעצם אנחנו אומרים שאנחנו מפעילים את העסקים שלנו בתפוסה של לפחות 80%. כמובן ששומרים על כללי ריחוק, על כללי היגיינה, על שטיפת כלים בצורה מסוימת, ועוד דברים שהם חשובים מבחינת סניטציה, אבל הם כאלה שאנחנו יכולים לעבוד איתם וגם לשמור על בריאות לקוחותינו, זה הדבר שהכי חשוב. חשוב לנו שהלקוחות יגיעו וירגישו בטוחים, ומצד שני ייתנו לנו גם לעבוד באיזה שהוא מודל כלכלי סביר.

"אנחנו רואים את מה שקורה, בעיקר בסוף השבוע האחרון, בחופים ובשווקים ובכיכרות, ואנחנו מרגישים שאנחנו חיים באיזשהו תיאטרון אבסורד. אנחנו רואים את הלקוחות שלנו לוקחים אוכל מאיתנו, ומצטופפים באיזה כיכר אחד על השני, או יושבים על איזה שהוא ספסל עירוני שפזור ברחוב, ואצלנו שאפשר לרווח ולפקח ולנקות - זה אסור. זה נראה לנו פשוט הזייה".

איפה עומד המשא ומתן עכשיו? זה משא ומתן אינטנסיבי?
"זה משא ומתן מאוד אינטנסיבי. היום אנחנו עסוקים בזה מהבוקר, למעשה עם כל משרדי הממשלה, מחר אנחנו ממשיכים. זה מאוד אינטנסיבי, אני מקווה שזה יתקדם, צריך להבין שיש פה הרבה גורמים. גורם אחד שכרגע לא נמצא בתמונה - והעמדה שלו, לפחות כפי שהשתקפה בדיון שנערך ביום חמישי שאני לא נכחתי בו, אבל לפי מה שהבנתי - ראש הממשלה לא הסכים להקדים את פתיחת המסעדות לפני ה-14 ביוני. אנחנו יודעים שראש הממשלה הוא דמות מאוד מרכזית בעניין הזה.

"לכן, אני חושב שהידיעות האלו בעיתונות הן קצת נמהרות. אני לא יודע מי הפיץ אותן. אמרת שר הכלכלה היוצא, יכול מאוד להיות ששר הכלכלה היוצא. אבל אנחנו בהחלט חושבים שהדבר הזה מתקדם. אנחנו מתקדמים לעבר פתיחה. אנחנו מאוד מקווים שעד 31 במאי, העסקים שלנו ייפתחו. ב-31 במאי נגמרת תקופת החל"ת של העובדים הצעירים עד גיל 28, המשמעות היא שאם לא נפתח את העסקים עד אז, אנחנו נצטרך לפטר אותם".