רשתות הסטוק ("הכל בשקל") מתעוררות לחיים בעקבות משבר הקורונה. הסלידה מקנייה בקניונים, השמיים הסגורים והרצון לקנות הכל בזול מאפשרים לרשתות הישראליות להתחרות בהצלחה עם רשתות הסטוק מהמזרח הרחוק.

רשת מקס סטוק מנצלת את הפופולריות של הרשתות ופרסמה טיוטת תשקיף למכירת 26% מהרשת בבורסה. הרשת, הנשלטת בידי קרן אייפקס בניהול זהבית כהן, נרכשה לפני כשלוש שנים לפי שווי של 300 מיליון שקל. 55% מהמניות נרכשו ב־170 מיליון שקל. בעלי מניות נוספים הם אורי מקס ומשפחת צ'ארלס ניומן, המשמשים גם כמנהלי הרשת. ההנפקה מתוכננת להיעשות לפי 1.4 מיליארד שקל.

זהבית כהן (צילום: אלי דסה)
זהבית כהן (צילום: אלי דסה)

מקס סטוק, שהוקמה ב־2004, מוכרת מוצרים מעולם הבית (29% מההכנסות), צעצועים ומוצרי פעוטות (14%), כלים חד־פעמיים ומוצרי מסיבות (10%) וציוד משרדי ולבית ספר (6% מההכנסות). 90% מההכנסות מגיעים מרשת החנויות, הכוללות 50 סניפים (שמונה מהם מופעלים באמצעות זכיינים).

לפי הנתונים, במחצית 2020 הרוויחה מקס סטוק 33 מיליון שקל. משבר הקורונה סייע להגדלת המכירות, בעיקר בתחום מוצרי המיגון. הכנסות הרשת זינקו במחצית 2020 ב־34% ל־472 מיליון שקל.

את ההנפקה מיועד להוביל בנק ההשקעות הזר ג'פריס, בשיתוף לידר הנפקות ולאומי פרטנרס. לפי ההערכות, היקף פעילות הרשת גדול פי חמישה בהשוואה למתחרה ג'מבו סטוק, מה שמסביר את שווי ההנפקה הגבוה.

בדומה לג'מבו סטוק, גם במקס סטוק נרכשים מחצית מהמוצרים ישירות מספקים בחו"ל, ובדרך כלל מהמזרח הרחוק (20% מספק אחד בסין).
במקס סטוק מדגישים כי לאור הפופולריות בתחום המוצרים הזולים, יש תחרות רבה ורשתות נוספות נכנסו לתחום לאחרונה, בהן זול סטוק, הסטוק ודן דיל. לצדן פועלות חברות בינלאומיות כמו דייסו ומיניסו.

רועי וענונו  (צילום: איגור אוסדצ'י)
רועי וענונו (צילום: איגור אוסדצ'י)

אתמול הודיעה חברת ג'מבו סטוק, בבעלות ובניהול רועי וענונו, על פתיחת חנות עשירית, בהשקעה של 1.5 מיליון שקל. החנות, במרכז רוגובין פדרמן בנתניה, נפתחה זמן קצר לאחר שחנות דומה נפתחה בקניון ארנה בהרצליה. מרבית סניפי הרשת פתוחים בשבת, והרשת גם מפעילה אתר למכירות אונליין ומועדון לקוחות.

בכוונת הבעלים לפתוח במהלך 2021 לפחות חמש חנויות נוספות - בחיפה, בירושלים, בדימונה, בבאר שבע ובאילת. לפי נתונים שהגיעו ל"מעריב", הרשת תסיים את 2020 במחזור מכירות של 70 מיליון שקל. השאיפה היא להגיע למחזור מכירות של יותר מ־100 מיליון שקל ב־2021.

"אנו משיקים את החנות לאור הביקוש הגובר של הצרכנים, בדגש על תקופת הקורונה, שבה מחפשים מוצרים איכותיים במחירים ללא תחרות. החנות החדשה מביאה איתה בשורה וחדשנות לתושבי נתניה והסביבה, במחירים נגישים וזולים לכל המשפחה", אמר וענונו.

"השוק עבר שינוי מקיף. רשתות הסטוק הפכו לאחד הדברים האטרקטיביים בעולם הקמעונאות בעקבות סגירת השמיים. בכוונתנו לשתף פעולה עם קבוצת ביג כדי להגדיל את נוכחותנו אצלם", הוסיף וענונו.