גל ההתייקרויות במשק מעורר תגובות זעם וביקורת קשה על התנהלות הממשלה וחברות המזון, שהודיעו על ההעלאות המחירים. במרכולים רבים הייתה אתמול תנועה דלילה, על רקע גל הבידודים ומזג האוויר החורפי.

"מוצרים שכאן קונים ביוקר אפשר לקנות ברמאללה בחצי מחיר, והם של אותן חברות שמייקרות כאן את המחירים", סיפר אלי, שיצא ממרכול במרכז תל אביב. "הרי יודעים שאי אפשר לנסוע לרמאללה, אז הפכנו ללקוחות שבויים".

ליברמן: "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם" (צילום: ערוץ כנסת)

מרים, שערכה קניות במרכול, אמרה בייאוש: "אף אחד לא שומר עלינו מפני עליות מחירים. עליות במשכורות יודעים יפה מאוד למנוע, אבל בינתיים הכל עולה – המזון, הפארם, ואפילו מציאת קורת גג כבר הפכה למשימה מסובכת, כשהמחירים ככה משתוללים".

לעומתה, ניצן אמר: "אני חושב שיש אינפלציה עולמית. הכוח של הכסף יורד, וזה מרחיב את הבדלי המעמדות. יש שכבת מתעשרים בישראל, גם בעקבות הקורונה. ברור שאפשר להפגין ושהלקוחות יקחו את הכוח, אבל לעומת זאת, יש אנשים בתל אביב, שהיא העיר היקרה ביותר בעולם, שמזמינים ארוחות טייק־אוויי במאות שקלים". רוכב אופנוע שהחנה בסמוך אמר בכעס: "הדלק עלה חזק, ואף אחד לא מפצה אותי על ההוצאה הנוספת בשליחויות שאני עושה".

עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)


"באים בטענות לחברות המזון שמעלות מחירים, ובצדק, אבל גם המדינה אשמה. מדוע מחירי הדלק והחשמל מזנקים? שיפסיקו לספר לנו סיפורים על התייקרות הנפט בעולם. למעלה מ־60% ממחיר הדלק מורכב ממס בלו ומע"מ, אז שהמדינה תפחית את המיסוי", אמר חיים מבת ים. "הציבור בארץ אדיש, ובגלל זה יש 'חגיגות' של עליות מחירים על חשבון הצרכנים".

גם ישראל נחום מרמת גן מתח ביקורת על המדיניות הכלכלית. "דורשים מחברות המזון לבטל את העלאות המחירים, אבל עלויות ההובלה והייצור עולות. המדינה יכלה למנוע את עליית מחירי הדלק, החשמל והארנונה, ובקרוב כנראה גם מחירי המים עלולים לעלות", אמר. "המדינה, שדורשת מחברות המזון לבטל את ההתייקרויות, צריכה לתת דוגמה למאבק ביוקר המחירים ולמנוע את הההתייקרות החדה של הדלק והחשמל".

על רקע המחאות ברשת נגד ההתייקרויות אמר אלעד בן־חיים מעפולה: "אני באופן אישי החלטתי להפסיק לקנות אסם. אני שמח שהתקשורת התעוררה ושגיא לרר לקח את המאבק על עצמו, אבל אני בעיקר מפחד שזה ידעך מהר. ראינו את המחאה החברתית שהייתה לפני כמה שנים. התקשורת עזרה בהתחלה, אבל בשלב מסויים הם פחדו מהטייקונים”.

תנועת עומדים ביחד תקפה את התייקרות החשמל ואמרה: "התייקרות תעריפי החשמל מצטרפת לגל ההתייקרויות במשק – המזון והדלק. הממשלה מענישה את הציבור". 

מיכאל הומפרייס, מרצה לשיווק וניהול במרכז האקדמי לב: "שתי סיבות עיקריות במדינת ישראל מביאות לכדי עליית יוקר המחייה, ראשית אנחנו מדינה שרוב היחסים הכלכליים שלה נעשים עם מדינות מעבר לגבול שלנו - מה שמייקר את עלויות הייבוא. שנית, הממשלה הזו מוכרת קרקעות כמונופוליסט לקבלנים וממקסמת את ההכנסה שלה מקרקעות המדינה על חשבון הציבור, גם בתחום החקלאות היא מעלה את עלויות המים לחקלאים ב-80% ב-10 השנים האחרונות כאשר המדד עלה רק ב-35%. לאחרונה הממשלה הטילה ומתכננת להטיל שורה של מיסים, כגון על פלסטיק ואגרת גודש בכבישים מסוימים. כל אלו יתרמו להעלאת יוקר המחיה".

שרון פרשר, סוכן ביטוח וכלכלן: "יוקר המחייה שעולה כעת לכותרת היא קודם כל תסמין למיסוי הכבד שמוטל על האזרח הקטן. מיסים על הדלק, מיסים על הדיור, ארנונה וכו'. כל אלו מוטלים ללא כמעט מחאה של האזרח, זיהו יצרני המזון את המגמה והמשיכו בחגיגות, לפיכך חיצי המחאה צריכים להיות מופנים ראשית כל למדיניות הממשלה ורק אחר כך ליצרני המזון".