עסקת ענק במערכת הפיננסית: חברת כלל אחזקות ביטוח, בניהולו של יורם נוה, חתמה אתמול על הסכם לא מחייב עם קרן ההשקעות ורבורג פינקוס, לרכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי מקס תמורת 2.47 מיליארד שקל. העסקה מורכבת מבחינה פיננסית.

870 מיליון שקל מהעסקה ימומנו בהלוואת בעלים שתסופק למוכרים על ידי כלל ביטוח. היתרה בסך 1.6 מיליארד שקל תשולם על ידי כלל ביטוח באמצעות אשראי שהיא עצמה תקבל מקבוצת לווים, בראשות הראל ביטוח בסך 875 מיליון שקל, והיתרה בעסקת הקצאת מניות של 4.9% ממניות כלל אחזקות ביטוח.העסקה הופכת את כלל ביטוח למפלצת פיננסית, שעשויה להתחרות מול המערכת הבנקאית – ובעיקר בתחום האשראי. בעלי מניות נוספים בחברת מקס הם מנורה מבטחים (10%) וחברת אלייד השקעות (5%).

נזכיר כי ורבורג פינקוס רכשה את חברת האשראי מקס, ששמה המקורי היה לאומי קארד, מבנק לאומי לפני שלוש שנים. התשואה של החברה על העסקה מאכזבת ונמוכה מ־10% לשנה. בפועל מקס לא התקשתה להתרומם ולהיחלם בפועל במערכת הבנקאית.
העסקה בעייתית ממספר סיבות. היא מבוצעת בעיצומה של בקשה של אלפרד אקירוב, שכבר מחזיק ב־15% ממניות כלל ביטוח, לרכוש את השליטה בחברה. הנהלת כלל ביטוח קובעת עובדות בשטח, שעלולות לכאורה לפגוע במעמדו ובניסיונותיו של אקירוב, שצפוי למנוע מכלל להשלימה.

שנית, עסקת ענק כזאת הופכת את כלל ביטוח למפצלת פיננסית שעשויה להגדיל את התחרות במערכת הבנקאית. בעוד הבנקים מוגבלים בפועל בניהול נכסים פיננסיים כמו גמל וקרנות נאמנות, ומנועים משליטה בחברות כרטיסי האשראי – חברות הביטוח לא מנועות משום פעילות פיננסית.

עסקה כזאת מקפחת את בנק לאומי, שנאלץ למכור את לאומי קארד, ואת בנק הפועלים, שנאלץ להיפרד מחברת ישראכרט. הבנק היחיד המחזיק כיום בחברת אשראי הוא בנק דיסקונט, השולט בחברת כאל – שממנה הוא עלול להיפרד עד סוף השנה.
ההנחה היא שעל רקע זה, תתקשה כלל ביטוח לקבל את האישורים הנדרשים מרשות התחרות ומהפיקוח על הביטוח. כיו"ר מקס משמש ירון בלוך, לשעבר מנכ"ל לאומי פרטנרס, וכיום יועץ בכיר לוורברג פינקוס בישראל.