האחרונות שבין החברות הציבוריות פרסמו אתמול את הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2022 ולמחצית השנה (ביום האחרון המותר לפי החוק). מהדוחות בולטת תוצאה עיקרית: הבנקים חגגו את החציון עם רווחי שיא של 11 מיליארד שקל, ומנגד חברות הביטוח ספגו הפסדים של מיליארדי שקלים, כשהבולטת שבהם היא חברת מגדל, שספגה ברבעון השני הפסד של מיליארד שקל.

הדוחות הכספיים הושפעו הרבעון ממספר גורמים ובראשם הבורסה היורדת. זו השפיעה לשלילה על רווחי ההשקעה בבנקים ובחברות הביטוח (חשבונות "נוסטרו") וחתכה את הרווחים בפוליסות המשתתפות ברווחים. אפילו חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה שבניהול אתי אלישקוב פרסמה אתמול שסיימה את הרבעון בהפסד כתוצאה מהפסדים בענף הרכב. מאידך, עליית הריבית והפרשי המדד פעלו לשיפור רווחי הבנקים. הדוחות הרווחיים בבנקים אפשרו להם הרבעון לחלק דיווידנדים נכבדים.

חברת האשראי החוץ־בנקאית מיכמן פרסמה אתמול תוצאות שיא ברבעון השני עם רווח של 1.8 מיליון שקל, ובנטרול האחזקה בליברה רווח של 7.1 מיליון שקל. הכנסות המימון גדלו ב־178% ל־23.4 מיליון שקל. תופעה בולטת נוספת הרבעון הייתה שיערוך הנכסים בחברות הנדל"ן והמרכזים המסחריים עקב עליית ערכם בעקבות ההתעוררות במשק לאחר גל הקורונה. הכשרת הישוב בשליטה ובניהול של עופר נמרודי הציגה רווחי שיא של 356 מיליון שקל, זינוק של 193% בהשוואה לתקופה המקבילה.

עופר נמרודי (צילום: רמי זרגנר)
עופר נמרודי (צילום: רמי זרגנר)

אחת הסיבות היא עלייה של 170% בערך הנדל"ן להשקעה ל־400 מיליון שקל. הונה העצמי הסתכם ב־2.5 מיליארד שקל. ענקית מרכזי הקניות ביג חשפה אתמול זינוק של 133% ברווח ל־425.3 מיליון שקל. במחצית 2022 נרשם זינוק של 158.3% ברווח ל־561.8 מיליון שקל. פדיונות מרכזי ביג בישראל עלו ב־13%.

גם חברות הדיור חגגו את עליית המחירים. לדוגמה, חברת הנדל"ן רוטשטיין פרסמה אתמול דוח לרבעון עם זינוק של 93% לשיא של 251 מיליון שקל. הרווח עלה לשיא של 90 מיליון שקל ובחציון ל־100 מיליון שקל. גם חברות התעשייה הציגו בדרך כלל דוחות רווחיים. רב־בריח שבבעלות שמואל דונרשטיין הרוויחה הרבעון 3.2 מיליון שקל ובמחצית 1.85 מיליון שקל. מאידך, פרשת הסלמונלה וסגירת מפעל השוקולד פגעו קשות בשטראוס, שהציגה ירידה תלולה ברווחים. בעקבות כך נאלצה עפרה שטראוס לשלוח הביתה את המנכ"ל גיורא בר דעה.

הדוחות הכספיים בענף הקמעונאות היו מעורבים למרות הזינוק בצריכה הפרטית. מאידך, יבואני רכב כמו UMI או קרסו חגגו את הביקוש למכוניות והציגו זינוק ברווחיות. מצד שני, רשתות קמעונאות כמו שופרסל ורמי לוי, המובילות את הענף, הציגו ירידה במכירות וגם ברווח (שופרסל). מדוחות קבוצת קסטרו הודיס שפורסמו אתמול התברר כי ההכנסות ברבעון השני גדלו ב־7% ל־470 מיליון שקל. הרווח הנקי הסתכם ב־31 מיליון שקל, לעומת 50 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה חילקה דיווידנד של 84 מיליון שקל.הקבוצה בניהול רון רוטר הודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם Fly Card של מועדון הנוסע המתמיד של אל־על.

סמנכל הכספים של קסטרו, רון רוטר  (צילום: אביב חופי)
סמנכל הכספים של קסטרו, רון רוטר (צילום: אביב חופי)

משבר האנרגיה פגע במדינות העולם אך היה בוננזה מבחינת חברות הדלק הבורסאיות. כל חברות האנרגיה ובראשן קבוצת דלק של יצחק תשובה הציגו זינוק ברווחים. קבוצת רציו שבבעלות משפחת לנדאו, המחזיקה ב־15% מהקידוח לווייתן, נהנתה מהבום.

מנכל רציו, יגאל לנדאו  (צילום: יחצ)
מנכל רציו, יגאל לנדאו (צילום: יחצ)

ההכנסות זינקו ב־31% ל־97 מיליון דולר. הרווח זינק ב64% ל־46 מיליון דולר. המחיר הממוצע של גז טבעי שנמכר ברבעון עמד על 6.4 דולר ליחידת חום, לעומת 4.9 דולר ברבעון המקביל. החברה חילקה לראשונה דיווידנד של 25 מיליון דולר. המנכ"ל יגאל לנדאו אמר: "הביקוש משוקי היצוא, יחד עם עלייה במחיר הממוצע של הגז הטבעי, מביאים את רציו לרבעון שיא נוסף בכל הפרמטרים".