שרת הפנים איילת שקד מינתה בימים אלה צוות ב‏ין־משרדי לבחינת העסקת 50 אלף עובדי בניין פלסטינים באמצעות תאגידים פרטיים להעסקת עובדים זרים. תאגידי כוח האדם נחשבים כגורם מקצועי מבוקר ויעיל להעסקת עובדים זרים בענף הבנייה.

בישראל פועלים 49 תאגידים מורשים להעסקת כוח אדם זר בענף הבנייה. הם מטפלים בהעסקתם של 20 אלף עובדים זרים מאירופה ומסין. שינוי שיטת העסקת העובדים והעברתם מאחריות המדינה לתאגידים פרטיים תצמצם את כמות המעסיקים ותייעל את הפיקוח והבקרה.

תאגידים מורשים יאפשרו את עריכתם של תלושי שכר כדין, כולל שמירת הזכויות הסוציאליות. המהלך יביא גם לצמצום תופעות פסולות שקיימות בשיטה הנוכחית, כמו ספסור בהיתרי ההעסקה וכבילת העובד הפלסטיני למעסיק ספציפי.

השיטה החדשה תגדיל משמעותית את הפיקוח ברמה הביטחונית על העסקתם כולל אישורי הכניסה הנדרשים, תוך קיום קשר רציף בין התאגידים לגורמי הביטחון. היתרי העבודה יוקצו בצורה יעילה יותר בין כלל קבלני הבניין בענף.

אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה בלשכת המסחר: "ריכוז העסקתם של כל העובדים הזרים והפלסטינים תחת התאגידים המורשים יסייע בשנה הקרובה לקידום בניית יותר מ־100 אלף יחידות דיור, ולאורך זמן גם להורדת מחירי הדירות בשוק בין 3%־7%".