הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), פרסמה אתמול נתונים המראים כי מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר עלה ב-0.6% לעומת החודש הקודם. המשמעות לכך היא שהאינפלציה השנתית בישראל עומדת על שיעור של 5.1%. יו"ר המפלגה הכלכלית פרופ' ירון זליכה שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לנתונים המדאיגים. 

מי צריך להיות שר האוצר הבא? אלו התשובות של גולשי מעריב אונליין

בפתח דבריו, מתח ביקורת על תפקודו של אביגדור ליברמן כשר האוצר: "בממוצע בשנה וחצי כהונתו עלו מחירי הדיור בכל חודש ב-20 אלף ש"ח - כל חודש עבודה של ליברמן באוצר, עם ישראל הפסיד שתי משכורות. הישג ראוי לציון". לטענתו, מי שחושב שאין שום קשר בין התנהלות הממשלה, גם זו וגם שקדמה לה, לבין עליות המחירים "חי בסרט".

"אנחנו חייבים לטפל ביוקר המחייה והממשלה החדשה חייבת לטפל בזה כמקשה אחת - זו משימה של כל הממשלה. ממשרד המשפטים ועד הבריאות וקודם כל בהנהגת משרד האוצר", ציין. 

עוד הסביר על פועלו של ליברמן במשרד האוצר: "איזה גאון מעלה את נטל המיסים כאשר משק נכנס להאטה כלכלית? זה לא רק החד פעמי, כאשר מתחיל גל של עליות מחירים את צריך להתאים את מדרגות מס ההכנסה לגובה עליית המחירים".

על עליית המחירים בעולם, אמר זליכה: "בישראל המחירים לא קשורים לעליות, הרווח המונופוליסטי כל כך גדול שלכן 90 אחוזים מעליות המחירים הן פונקציה של הפחד של המונופולים מפני הממשלה".

"הממשלה האחרונה מינתה לראש ראשות התחרות את מי שהייתה חברתם הכי טובה של המונופולים. הממשלה החולפת העלתה שורה של מחירים בפיקוח, חלק גדול מהאינפלציה זה מחירים בפיקוח ממשלתי, ובנוסף ייקרה את נטל המיסים שלנו - שלושת הדברים האלה תרמו להתפתחות האינפלציה במקום לתרום אותה", הוסיף. 

כשנשאל איזה ציון הוא מעניק לתפקוד הממשלה בנושא: "מינוס, אחת הממשלות הגרועות בהיסטוריה של מדינת ישראל. מעולם לא עלו מחירי הדיור בכמעט 400 אלף ש"ח בשנה וחצי, מעולם. מה ההיגיון לחלק הטבות מס לבעלי הון ומשקיעים בהייטק כאשר אתה בו זמנית מטיל עלינו מיסים? יש גבול לעיוורון. אני מקווה שהממשלה החדשה תטפל בכל הנושאים האלו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM