מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, שפורסם אתמול, הפתיע לרעה ועלה ב0.6%, וזאת בניגוד לתחזיות מוקדמות לעלייה של 0.4%־0.5%. נזכיר כי מדד ספטמבר עלה ב־0.2% בלבד.

עליות מחירים בולטות של 4% נרשמו במחירי הירקות והפירות, וכן במחירי החופשות והנופש. גם מחירי המזון עלו ב־1%, וזאת עוד לפני שמביאים בחשבון את גל עליות המחירים של הימים האחרונים.

מחירי השכירות של דירות המשיכו לעלות בחודש האחרון ב־0.5%, והם עוד צפויים להמשיך לעלות. קצב עליית מחירי הדיור שאינם נכללים במדד הואט במקצת, ובחודש האחרון הם עלו ב־1.1% לעומת 1.9% במדידת החודש שעבר. למרות זאת, קצב עליית מחירי הדיור עלה ל־19.8% לשנה. בעקבות עליות במחירים של החודש האחרון עלה קצב האינפלציה השנתי מ־4.6% ל־5.1% לשנה.

בעקבות העלייה החריגה במדד צפוי נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית לפחות בשיעור של 0.5%. אם כך יהיה, ריבית בנק ישראל תגיע ל־3.25% לשנה וריבית הפריים הבנקאית תמריא ל־4.75% לשנה.

העלאת הריבית תפגע בעיקר במקבלי המשכנתאות הצמודים לריבית הפריים ובלקוחות הנמצאים במשיכת יתר. ראשי המגזר העסקי קראו אתמול לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון להימנע מהעלאת הריבית. נשיא התעשיינים רון תומר טען כי המשך העלאת הריבית יפגע קשות בתעשיינים ויגרום להעלאת מחירים ולהאצת קצב האינפלציה. נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין תקף קשות את מדיניות הממשלה, וקרא להפחית עלויות ייצור, כמו תשלומי ארנונה וחשמל, שהם ממחוללי יוקר המחיה בישראל.