"ישנה אי־ודאות לגבי המשך ההתפתחויות הכלכליות, שעלולות להשפיע לרעה על רווחיות הבנקים מחשש לפגיעה באיכות האשראי, בגלל פגיעה ביכולת הלווים לעמוד בהחזרי הלוואותיהם". כך מזהיר המפקח על הבנקים יאיר אבידן, בסקירה למחצית הראשונה של 2022.

לדבריו, "על רקע זה הבנקים שומרים על יחסי הון גבוהים מדרישות ההון המזעריות שקבע הפיקוח, מה שמבטיח את יציבותם". הבנקים יפרסמו את דוחות הרבעון השלישי ביום רביעי, 23 בנובמבר. הכלכלה העולמית והמערכות הפיננסיות מתמודדות עם שורת אתגרים בעקבות משבר הקורונה ומלחמת רוסיה־אוקראינה.

השיבושים בשרשראות האספקה הביאו לעליית מחירי הסחורות בכל העולם, והאינפלציה החלה לעלות לרמות שלא נראו בעשור האחרון. בתגובה לעליית סביבת האינפלציה, הבנקים המרכזיים וגם בנק ישראל החלו בהעלאת הריביות. הדוחות הכספיים מציגים תשואות להון גבוהות, שיפור ביחסי היעילות, יחסי הון ונזילות נאותים ואיכות אשראי טובה. בבנק ישראל מודים שעליית הריבית והאינפלציה מטיבה עם הבנקים בטווח הקצר, בזכות הגידול בהכנסות הריבית.

התשואה להון במחצית הראשונה של 2022 עמדה על 15.8%. עליית ריבית בנק ישראל תורגמה גם לעלייה מסוימת בריבית על פיקדונות הציבור. בעקבות כך, בנק ישראל החל לפרסם את שיעורי הריבית המשולמים על ידי הבנקים, ואת הריבית על אשראי לזמן קצוב בריבית משתנה.
התנהלות פיננסית נבונה של משקי הבית ובחינת המוצרים המתאימים להם והשוואת הצעות ומחירים יכולה להגדיל את כוח המיקוח.