רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) השלימה את גיבושה של תוכנית מהפכנית העשויה להוזיל את מחירי הדיור. התוכנית גובשה על ידי מנהל רמ"י ינקי קווינט, בשיתוף בכירי הרשות ומשרד השיכון, תוך התייעצות עם אנשי אגף התקציבים באוצר.

על פי התוכנית ובהנחה כי מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים עומד על 2 מיליון שקל ועלות הקרקע שעליה היא עומדת על מחצית מסכום זה - הקבלן ישלם עבור הקרקע כ־600־700 אלף שקל בלבד במקום מיליון שקל.

עקב כך מחירה האפקטיבי של הדירה יירד ל־1.6 ־1.7 מיליון שקל, ויתרת התשלום (300־400 אלף שקל) תתפרס לתקופה ארוכה בריבית מופחתת (הנמוכה מריבית השוק). רשות מקרקעי ישראל תרשום הערת אזהרה בטאבו על הדירה, כך שלא ניתן יהיה למכור אותה או לבצע בה שינויים לפני פירעון יתרת ההלוואה.

ינקי קווינט (צילום: לפ''מ)
ינקי קווינט (צילום: לפ''מ)

ברמ"י מסבירים כי התוכנית מבקשת לפתור בעיית היעדר הון עצמי ראשוני לקניית דירה, בעיקר בקרב זוגות צעירים. היא גם מספקת לקבלנים חמצן פיננסי, בזכות העובדה כי הם משלמים תשלום חלקי בלבד על הקרקע, מה שיקל עליהם את גיוס ההון.

התוכנית מיועדת בעיקר לזוגות צעירים חסרי דיור, כשלגבי משפרי דיור יימצאו פתרונות חלופיים. היא גם מספקת מענה להצעתו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני להקפיא את הריבית על המשכנתאות. ועדת הכספים תדון היום בהצעתו של גפני, וסביר להניח כי זו לא תתקבל במתכונתה המקורית.

הבעיה העיקרית שהתוכנית גורמת לרשות מקרקעי ישראל היא אובדן מקורות הכנסה ממכירת מקרקעין. הכנסות המדינה משוק הדיור נאמדות ב־40 מיליארד שקל לשנה. אם יוחלט ליישם את התוכנית, הרי שמשמעות דחיית התשלום עבור 30%־40% מעלות הקרקע היא אובדן מיידי של הכנסות אוצר של מיליארד שקל (אף שהכסף ייגבה בעתיד).

מנהל הרשות ינקי קוויט מסר ל"מעריב" כי התוכנית נמצאת בשלבים סופיים של גיבוש ובהחלט יכולה לשמש כפתרון חלופי ליוזמת הקפאת המשכנתאות של גפני. לדבריו, שר השיכון זאב אלקין מכיר את פרטי התוכנית ובוחן את יישומה.