הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את מינויו של משה בר סימן טוב לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות. נכון לעכשיו, שכרו של סימן טוב יעמוד על 40 אלף שקלים. על פי הערכת מספר גורמים בממשלה, שכרו יוכפל בסופו של דבר, חרף התנגדותו של הממונה על השכר. אילן לוין, שהיה הממונה על השכר במשרד האוצר בין השנים 2008-2012, שוחח עם ענת דוידוב ב-103fm והגיב לדרישתו של השר בר סימון טוב, לעלות את שכרו ל-90 אלף שקלים.

הוא חוזר: משה בר סימן טוב יכהן כמנכ"ל משרד הבריאות

"השכר נקבע על פי החלטת ממשלה, הוא 40 אלף ש"ח, החריגים הם אנשים שבאים מהמגזר הציבורי ובאים מסקטור מקצועי שהשכר שם גבוה יותר", הסביר הממונה על השכר לשעבר. "הרוב המוחלט של המנכ"לים מקבלים שכר של מנכ"ל משרד ממשלתי, ואני חושב שרובם חיים עם זה. כשאתה מגיע להיות מנכ"ל של משרד ממשלתי אתה בא לקדנציה ואתה מודע לחסרונות של התפקיד ולחשיבותו. אפשר להסתכל לדוגמה על מנכ"לי קופות החולים, חלק מהם לא רופאים והם לא מקבלים משכורת של 90 אלף ש"ח". 

כשנשאל האם הגיעה לשולחנו בקשה כזו בזמן כיהונו כממוה על השכר, ענה לוין כי "רוב הפניות החריגות שמגיעות הן בדרך כלל של אנשים שאתה מגייס מבחוץ, עם ידע והשכלה מאוד ייחודים, בדרך כלל לא לתפקיד מנכ"ל. אז, הממונה על השכר נדרש לשקול ולאשר שכר פרטי, מקרים ספורים שאפשר לספור על יד אחת. זה וודאי לא שכיח".

הוא הסביר כי "מנכ"ל בדרך כלל כשהוא מגיע לתפקיד, הוא לא מסתכל על המשכורת, הוא מקבל שכר. המשכורת היא נתונה, יפה. בסה"כ אנחנו צריכים שהשירות הציבורי יזכה לאהדה ציבורית והבנה שבאים לקדנציה, והשכר הוא בין יתר הפרמטרים, הוא לא גבוה ביחס לשוק, ואנשים שמגיעים לתפקיד מנכל נדרשים בין היתר לנהוג בצניעות, גם ברמת ציפיות השכר שלהם. אין ספק שזה חלק מהשירות הציבורי". 

משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על השר הנכנס, לוין אמר: "אני חייב להגיד כמי שמכיר אישית את בר סימן טוב, מדובר באדם ראוי, טוב שזכינו, שהצלחנו להכניס אותו למערכת. אבל לעבור לשכר פרסונלי זה דבר שעלול לדרדר מהר מאוד. לדעתי הדרישה הראשונה תגיע מהמנכ"לים של קופות החולים. זו תהיה ההשלכה המהירה, וזה ידרדר לעוד מקומות". 

הוא המשיך: "אני לא יודע אם זה יגיע לבג"ץ. הבעיה הגדולה זה השידור לציבוריות הישראלית והרצון לשמור על הכבוד והערכה שזוכה המנהל הציבורי. אני חושב שמעבר להחלטות פרסונליות, זה עלול לדרדר את מערכת השכר וליצור לחצי שכר שמהר מאוד יביאו ללחצים שישפיעו כמובן על מטהר השכר במגזר הציבורי. אין לנו מה להתפלא על האווירה שתיווצר לקראת המשא ומתן. אני מעריך שרוב המנכ"לים לא ידרשו תוספות שכר, אבל זה לא עוזר לממונה על השכר לנהל את מערכת השכר ולא במעט". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm