ירום אריאב, אשר כיהן בעבר כמנכ"ל משרד האוצר, התארח הבוקר (רביעי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב103FM וסיפר על המוטיבציה שבחתימה על המכתב נגד הרפורמה המשפטית, עליו חתומים בין היתר זוכה פרס נובל לכלכלה, אריה מסקין וחתן פרס ישראל לכלכלה, פרופ' מנחם יערי.

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר: "התנאי הבסיסי לכלכלה משגשגת נמצא בסכנה"

אריאב השיב על שאלתו של בן, בנוגע לסכנה הטמונה לכלכלה הישראלית בעקבות הרפורמה: "האמת שזה דיי פשוט. אנחנו מדינה קטנה שבעצם נמצאת בעולם גלובלי. בעולם הגלובלי אנחנו צריכים להצטיין בשביל לקדם את הכלכלה שלנו. בואו ניקח את ענף ההייטק, מאופיין במוחות מבריקים אבל מה שהם צריכים יותר מכל זה כסף שיהיה מוכן להשקיע בהם. הצלחה פנומנלית של עשור או שניים אחרונים, הגענו לכלכלה כל כך משגשגת כאשר המושג הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון בכלל לא היה על הפרק, זה היה ברור מאליו".

"ברגע שיש סימני שאלה לנושא הזה של דמוקרטיה, שמתחילים לכרסם בה, בכללים מאוד מקובלים של הפרדת רשויות, עצמאות המערכת המשפטית, אז בא משקיע ואומר 'למה שאני אשקיע במדינה כזו?', הייתם משקיעים בטורקיה או דנמרק?", הסביר.

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר המשיך וטען: "נעשו מחקרים על ידי כלכלנים מאוד רציניים שהוכיחו שברגע שיש נסיגה במצב הדמוקרטי של המדינה היא נפגעת. זה לגבי הנושא של ההשקעות. יש את הנושא של חברות הדירוג, חברות הדירוג מסתכלים על יכולת הפירעון של מדינה. היכולת הזו משופעת מהרבה מאוד גורמים, כולל מצב גיאופוליטי, אי יציבות פוליטית. כאשר חברות הדירוג מתחילות להעלות חששות שבגלל פגיעה במערכת המשפטית הן יורידו את הדירוג, המשמעות היא שהחוב של מדינת ישראל יתייקר. על החוב הזה יהיה לנו פחות כסף להשקיע בשירותים ציבוריים".

בהמשך השיב אריאב על טענתו של ינון, אשר ציין כי תומכי הרפורמה סבורים כי מטרתה היא לחזק את הדמוקרטיה: "כל מי שמבין מעט במה שאנחנו רואים כרגע, מבין מה זה אומר המושג דמוקרטיה. אני לא רואה אף כלכלן רציני אחד שאומר שהשינויים כרגע שהולכים לעשות מחזקים את הכלכלה. לעומת זאת יש לך מאות אנשים עם ידע מקצועי, רשימת המנכ"לים הזאת החתומה על העצומה. באמת הפתיע אותי כמה הייתה היענות. הם באמת חרדים למה שהולך לקרות למשק הישראלי. זה עשרות אנשים עם מאות שנות ניסיון שבמידה רבה עיצבו פה את הכלכלה הישראלית. אי אפשר לבטל ולהגיד 'הם לא מבינים'. לשיטתך יכול להיות שהם לא צודקים, האם לא נכון לשמוע אותם? לדון איתם?".

באשר לטענה כי אף אחד מהחתומים על המכתב לא הצביע לנתניהו, השיב: "אפשר לקחת את זה לשם, לדעתי זה רק מרדד את הדיון. יש פה דאגה אמיתית שצריכה להטריד אתכם. צריך לשמוע את זה. אני הייתי מצפה מראש הממשלה שיזמין חלק מהקבוצה הזו וידון איתה. רצים פה בצורת ריצת אמוק לכיוון של משהו שאולי אנחנו טועים אבל אולי צודקים. אולי יש פה בעיה?".

"יכול מאוד להיות שבשוליים תמצא אנשים שהמוטיבציה שלהם פוליטית, אבל רוב רובה של הקבוצה הזו, כוללת אנשים שעיצבו את הכלכלה הישראלית לאורך שנים. האנשים האלה ממגוון של דעות, חלקם גם היו מזוהים עם מפלגות ימין. מה שמאפיין אותם זה היושרה המקצועית, לפחות את רובם המכריע". סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM