פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה באוניברסיטת רייכמן ופרופסור באוניברסיטת ווריק, התראיין היום (שלישי) בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM, והתייחס לביקורת של החוץ כהן נגד נגיד בנק ישראל לאחר שהאחרון העלה את הריבית.

נתניהו נגד הצעת השר כהן: "העצמאות של נגיד בנק ישראל מובטחת"
שום טיעון לא יעזור: הרפורמה המשפטית הולכת לפגוע בכלכלה | שרוני

"אני מאוד מוטרד מהמצב, אני חושב שכרגע הניסיון של אלי כהן, ואולי חברי כנסת נוספים, של 'בואו נבטל את העצמאות של בנק ישראל', הוא כרגע לא משהו שיקרה", אמר פרופ' מואב בפתח דבריו, "אני חושב שנתניהו ושר האוצר סמוטריץ' לא יאפשרו את זה כרגע, אבל זה מעיד על האווירה שיש לנו ועל הרצון של הקואליציה לקחת לעצמה כוח אדיר, תחת הכותרת 'משילות' ולשלוט בכלכלה ובחברה בצורה מלאה, בצורה מאוד מטרידה ומסוכנת".

"אנחנו מבינים את האינטרס של נתניהו להחליש את מערכת המשפט, אני לא רואה איזה אינטרס יש לו לפגוע בכלכלה", הוסיף, "מבחינת נתניהו הפגיעה בכלכלה זה אפקט בלתי רצוי למטרה האמיתית של החלשת מערכת המשפט".

"אני לא רואה למי יש אינטרס מלבד פופוליזם של לפגוע בעצמאות בנק ישראל, אבל זה בהחלט יכול לקרות. אתמול ישבתי בוועדת הכספים, הוחלט בסופו של דיון, למרות שכל המומחים, גם הפרופסורים לכלכלה, גם אנשי ההייטק, כולם אמרו את אותם הדברים כי אין פה בכלל וויכוח - אנחנו יודעים שהרפורמה הזו היא רפורמה שפוגעת בהגנה על זכויות קניין. כל המומחים הסבירו למה זה פוגע בכלכלה, אנחנו דיברנו מהתיאוריה הכלכלית, והמומחים בהייטק דיברו על העובדות בשטח", ציין פרופ' מואב.

לאחר מכן אמר כי "לקראת ההצבעה כנראה גייסו מהר את נציגי הקואליציה והוחלט ברוב קולות. כמו שגפני אמר לאיש ההייטק שהסביר שיש פה פגיעה, 'אין פה פגיעה כי הרוב בחר בנו ואנחנו הבטחנו מהפכה משפטית', מה שכמובן אגב לא נכון. לא היו נציגים מהאוצר ובנק ישראל, חברת הכנסת נעמה לזימי התרעמה על זה. לא ראיתי גם למה אנחנו צריכים את נציגי משרד האוצר שם, הם יודעים מה יש לי להגיד, אין להם צורך להאזין לנו במסגרת הקרקס הזה של וועדת הכספים, ומצד שני אין להם את היכולת לדבר בחופשיות שהרי ראינו מה קורה כשהכלכלנית הראשית אמרה את דעתה המקצועית על המהפכה, אמרו לה 'אין בעיה, אנחנו יכולים למצוא מישהו שתחליף אותך'".

לסיום נשאל פרופ' מואב האם צריך להמשיך להעלות את הריבית, והשיב: "אני חושב שהדבר הנכון מקצועית זה לתת אמון בבנק ישראל ובוועדה המוניטרית. בלי שאני יושב מול כל הנתונים אני לא יכול להביע דעה. אני חושב שהם עובדים נכון, יש לנו מצד אחד את היקף התעסוקה, ככל שהמשק בתעסוקה יותר מלאה אפשר להעלות את הריבית בלי שזה יגרום לאבטלה, ומצד שני יש את יוקר המחיה. יש פה גם טעות של אלי כהן, ביטן וגפני, זה לא נכון לחשוב שיש פה כאילו טובת הכלכלה לעומת טובת הציבור, ממש טעות. אינפלציה פוגעת פגיעה קשה בציבור, בעיקר בחלשים".  

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM