בימים אלה מוביל שר האוצר אביגדור ליברמן רפורמת נדל"ן רחבת היקף, הכוללת בין היתר מדרגות מס חדשות לרוכשי דירה ראשונה, ומגבלות על תושבי חוץ. כיצד עשויות התקנות החדשות להשפיע על משבר הדיור? בשיחה עם ענת דוידוב היום (שני), בתוכנית "איפה הכסף?", הביא נשיא לשכת יועצי המס בישראל ירון גינדי, פרטים נוספים בדבר הרפורמה. 

בפתח דבריו קבע: "ליברמן רוצה להקל על רוכשי הדירות עם המחירים הנמוכים יחסית, ולהגדיר לזוגות הצעירים את גובה הפטור ממס רכישה, מנגד ובמקביל לייקר את מס הרכישה על הדירות היותר יקרות. לדוגמה, היום לזוג צעיר שרוצה לרכוש דירה יחידה יש פטור עד מיליון ו-800 שקל ממס רכישה. השינוי המוצע הוא שהפטור יגדל ב־130 אלף ש"ח. זאת אומרת שאם קניתי דירה עד מיליון ו-930 שקל, אני אהיה פטור ממס רכישה". 

"אני רק רוצה להזכיר שהפטור הזה עוד יקבל את התוספת של עליית המדד של 2021 ואז הוא יגיע קרוב ל-2 מיליון שקל. מנגד, בדירות היקרות לדוגמה, דירה שהעלות שלה היא מעל 5.3 מיליון שקל, מדרגת מס הרכישה תהיה 10 אחוזים. עד היום מדרגת המס הייתה 8 אחוזים", הוסיף גינדי. 

כשנשאל האם צעדי הרפורמה באים כדי לצנן את השוק, השיב גינדי: "לא. זה בא ואומר 'אוקיי אני רוצה להקל על האוכלוסייה שקונה בערך בממוצע דירות עד סדר גודל של 3 וחצי מיליון, ולייקר את מס הרכישה על האוכלוסייה שקונה דירות יקרות יותר'".

בהמשך השיחה דיבר בהרחבה על משבר הדיור והסביר מה לדעתו הם הצעדים הנכונים על מנת לפתור אותו. "אני חושב שהטיפול במשבר הדיור צריך להיות יותר כולל ממה שאנחנו רואים כאן. זו הגזרה של שר האוצר והוא משתמש בכלים המסיים שיש לו. השאלה היא מי המנהיג האחראי במדינת ישראל לטפל במשבר הדיור, קבע גינדי. 



עוד אמר: "הטיפול צריך להיות כולל, הוא גם צריך לטפל בכל נושא ההתחדשות העירונית שזה המקום הכי רחב להגדיל את שוק הדיור. צריך לעשות אותו ראוי וכדאי גם לרשויות, גם ליזמים וגם לבעלי הנכסים עצמם. צריך לטפל בכל הליכי הרישוי והבנייה, במדינת ישראל זו שערורייה שלוקח כל כך הרבה זמן להוציא היתרים וכל כך הרבה זמן לעשות שינויי תב"ע. וגם צריך לטפל בנושא המיסוי וזמינות העובדים". 

בסיום דבריו אמר נשיא לשכת יועצי המס כי "משבר הדיור הוא משבר מנהיגות, צריך גוף אחד ממשלתי לתכלל את כל הפעילויות. אני לא רואה את זה קורה, אני רואה את שר האוצר מנסה לעשות פעולות שלדעתי נכונות. אחת ההצעות שלו זה לעודד את בעלי הקרקעות שרכשו קרקעות בתקופות ותיקות יותר ולהקל עליהם במיסוי במידה והם ישחררו את הקרקעות שלהם לבניה. זה כל מיני תהליכים ומהלכים שהם חיובים אבל צריך פה מערכה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm