המחקר על סודות היקום יעשה השבוע קפיצת מדרגה עם השיגור של טלסקופ החלל ג'יימס ווב של נאס"א - הגדול, העוצמתי והמתקדם שנבנה אי־פעם. הוא יספק הצצה חסרת תקדים לאזורים מרוחקים בעומק החלל, שיאפשרו לגלות מידע חדש על המפץ הגדול ועל היווצרות הגלקסיות והגופים השמימיים.

אחרי עיכוב של שבוע, אמורה רקטת אריאן 5, שעליה הטלסקופ החדש, להמריא ביום שישי מבסיס סוכנות החלל האירופית בגיאנה הצרפתית שבחוף המזרחי של אמריקה הדרומית. לאחר מכן יחל הטלסקופ במסע של כחודש עד שיתייצב במסלול המיועד, במרחק של 1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ, ויתחיל להפעיל את המתקנים שלו.

הטלסקופ, מיזם בינלאומי שנבנה בעלות של יותר מ־10 מיליארד דולר במשך יותר מ־20 שנה, כולל ארבעה מתקנים מדעיים שיאפשרו תצפיות של אור אדום בגלי אורך ארוכים ורגילים, ובנוסף יש לו מגן שמש ענק בגודל של מגרש טניס ומראה בקוטר של 6.5 מטרים, הגדולה ביותר ששוגרה אי־פעם לחלל, שמכוסה בזהב כדי לסייע בהשתקפות של האור האינפרא־אדום.

בטלסקופ ניתן יהיה להביט אל עומק היקום, שם ניתן ללמוד על השלבים הראשונים לאחר המפץ הגדול, בניסיון לזהות את החתימות של האור הראשון ביקום, וכן לבחון כיצד הגלקסיות נוצרות וכיצד כוכבים נולדים ולחקור לעומק את כוכבי הלכת במערכת השמש ומחוץ לה.