המשטרה הודיעה היום (שלישי) על הגברת היקף פעילותה בכל הקשור לאכיפה, לאחר שלפנות בוקר אישרה הממשלה את התקנות החדשות שהקנו אמצעי אכיפה נוספים, לרבות איכון מכשירי טלפון של אנשים מוכרזי בידוד

בנוסף, התקבלו במשטרה ההחלטות לבצע את פעולות האכיפה על פי סדר עדיפות וזאת במסגרת המאבק למנוע התפשטות מגיפה הקורונה. בחמישי הקרוב תחל המשטרה באכיפת צווי משרד הבריאות המקנים להם הטלת קנסות בגין הפרת בידוד או אי קיום צו האוסר התקהלות. בשלוש נסיבות אישרה הממשלה למשטרה לפתוח בתיקי חקירה פליליים, ונכון להיום בשעות הצהריים, נפתחו 72 תיקים כאלו.

לצד תיקי החקירה הפליליים, נפתחו תשעה תיקי חקירה נוספים בגין הפצת הודעות כזב, בשל ההבנה כי מדובר בהודעות הזורעות בהלה בקרב הציבור, טוען גורם בכיר במשטרה ומוסיף כי " כפי שמבינים אנחנו חדשות לבקרים מקבלים הנחיות ממשרד הבריאות שנועדו לצמצם את התחלואה במדינה עקב מגיפת הקורונה. אנחנו פועלים תחת משרד הבריאות ואחראים ומופקדים על תחום האכיפה אותו אנחנו מבצעים במספר מצבים".

עוד הוסיף הבכיר כי "במישור אחד אנחנו מבצעים באופן יזום בדיקות טלפוניות האם כל אחד שמוכרז כמבודד אכן פעל כשורה ומאידך האם אותו אדם נמצא בבידוד. צריך להבחין שמדובר במאמץ לאומי שנועד לכך שהמגיפה תאט את התפשטותה עד כדי שתיבלם באופן מוחלט. החל מסוף השבוע שעבר וביתר שאת אנחנו מבצעים את פעולות האכיפה כולל פיתוח של אמצעים טכנולוגיים. בצורה אחת צוות משולב של המשטרה ומשרד הבריאות עורכים בדיקות טלפוניות וביקורי בית ומידי יום אנחנו מבצעים כ – 40 בדיקות יזומות". אותו גורם ציין כי נכון להיום כ – 95 אחוזים מהאזרחים ממושמעים.

לצד פעולות אלו, תגברה המשטרה את פעילות האכיפה כך שהחל משני השבוע כל יחידה בכל מחוז מבצעת בדיקות וביקורי בית בהתאם לרשימות שהוכנו מראש. "באמצעות הכלים הטכנולוגיים "אנחנו יודעים לבצע הצלבה של כל מי שנכנס דרך האוויר , הים והיבשה לתחומי המדינה ומי לא דיווח על כניסתו לבידוד", מסר גורם נוסף.

קורונה: בדיקת חום בכניסה לסופרמרקט (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: בדיקת חום בכניסה לסופרמרקט (צילום: מרק ישראל סלם)

הגברת האכיפה מכוונת גם לעבר בתי עסק ותרבות הפנאי שעה שהצווים ברורים ומסבירים אילו בתי עסק יכולים להישאר פתוחים ואלו דוכני מזון או דוכנים בשוק או בתי קפה רשאים לפעול. מהמשטרה נמסר: "ביקרנו בלמעלה מ – 1,000 בתי עסק שבהם מצאנו כי רובם המכריע עמדו בדרישות ורק עסקים ספורים הפרו לכאורה את ההנחיות ובחמישה מקרים קיצוניים למדי נאלצנו לפעול במסגרת שימוע והליך צווי סגירה אומנם בודדים". 

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הופצו בקרב השוטרים נהלים איך להתנהל באירועים שבהם הם נדרשים לערוך ביקור בבית מבודד או חולה בנגיף,  החל מרמת המיגון של השוטרים וכיצד לפעול מול המבודד או אפילו החולה וזה משמש ככלי פיקוח ובמקרי קיצון אפילו עילה למעצר, כשהמשטרה נמסר כי המטרה היא לא לעצור איש אלא ליצור סדר בקרב האוכלוסייה שמטרתו למנוע את התפשטות הנגיף.

האכיפה מקבלת חיזוק משמעותי באמצעות הטלת קנסות מנהליים שנעים כאמור בן 3,000 ל – 5,000 ש"ח, תלוי בסוג העבירה והנושא יעבור לשלב היישום כבר ביום חמישי הקרוב. "זה כלי אפקטיבי לטפל במגיפה" אומר גורם במשטרה ומוסיף. "בכלי הזה נעשה שימוש מבוקר אבל בהחלט במידת הצורך נעשה בזה שימוש ללא כחל וסרק כי בקצה מה שעומד לנגד עיננו זו בריאות הציבור".

במשטרה ממהרים להדגיש כי הם ימשיכו להישען על פעולות הסברה מתוך מטרה להימנע ככל שניתן מצעדי אכיפה אולם יחד עם זאת נערכים ומגבירים את המוכנות לקראת החמרה בתקנות לרבות מקרים של בידוד אוכלוסיות מסוימות ואפילו הטלת סגר באזורים מסוימים וזאת כדי למנוע הפצת התחלואה והידבקות מסיבית מיותרת. 

עוד עולה כי התקבלו הוראות שהפיץ משרד הבריאות, ולפיהן נאסרת הגעה לפארקים, לגינות ציבוריות, לים, לשמורות טבע, לבריכות, למוזיאונים או למרחבים ציבוריים אחרים. כמו כן נאסרת היציאה מהבית אלא לרכישת מזון או תרופות או לחילופין הגעה לעבודה במקרה של עובד חיוני. 

במשטרה מבהירים כי נכון לעת הזאת בכוונתה לבצע אכיפה יזומה רק במקרים הקשורים לצווים ולא להוראות החוק שהפיץ משרד הבריאות והמחייבות את הציבור. אלא במקרים שבהם מפקח מטעם משרד הבריאות, מפקח של הרשות המקומית או שוטר יעדכנו את האזרחים אודות ההוראות ואלו יפרו אותם , תיחשב העבירה כעבירה פלילית והמשטרה תאכוף אותה בתקיפות. 

"המסמך החדש של משרד הבריאות מלפני כחצי שעה שאסור ללכת לפארקים, לים, ואסור לצאת מהבתים למעט במקרים חיוניים - זה בבחינת הוראה חוקית שיש להישמע לה. ההפרה של ההוראה החוקית הזאת אינה מהווה עבירה פלילית . אנחנו עושים הבחנה בין ההוראה שמוציא משרד הבריאות לבין תקנות שעת חירום . הציבור מחויב להישמע להוראות חוק מי שלא נשמע מסכן בראש ובראשונה את עצמו ואת הסביבה" אומרים במשטרה.

עוד מתייחסים לאישור שניתן לה לבצע איכונים למכשירים הסלולריים של הציבור ומרגיעים: "לגבי האיכונים הסלולריים, נושא שאושר לפנות בוקר, מדובר באיכון מדגמי בלבד וההליך יתבצע רק לאחר שנקבל את אישור היועץ המשפטי לממשלה. המשטרה מחויבת לשמור את המידע עד לתום מועד שעת חירום ולאחר מכן מחויבים למחוק את אותו מידע. המטרה לא לעקוב אחרי בן אדם אלא לבדוק האם מי שאמור לשהות בבידוד ממלא אחר ההוראות" מרגיעים במשטרה.