יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, קורא היום (רביעי) להתאחדות הקבלנים ובוני הארץ להמשיך ולפעול כדי להבטיח את שלומם של העובדים בענף, זאת לנוכח התפרצות הקורונה וההנחיות האחרונות של משרדי הממשלה. הוא מבקש להנחות בהתאם לכך את חברות הבנייה ולהורות להם לצייד את הפועלים באמצעי מיגון המתאימים למען שמירת בריאותם. 

במכתב ששלח מויאל לנשיא התאחדות הקבלנים ובוני הארץ, ראול סרוגו, ולמנכ"ל, עו"ד אמנון מרחב, שיבח מויאל את פעילותם של השניים שגרמה להגדרת ענף הבניין כחיוני למשק. "אין ספק שהגדרה זו היא צו השעה, והיא מאפשרת לענף להמשיך בפעילות העסקית החשובה, למאות אלפי העובדים, בני משפחותיהם ולמשק הישראלי כולו", כותב מויאל. "אופי העבודה בענף מתאפיין בקרבה פיזית, תחלופת עובדים באתר בתדירות גבוהה ואזורי מגע המתאפיינים בשימוש רב של אנשים מתחלפים".

מויאל- דואג לעובדי התעשייה ומשפחותיהם  (צילום: יח''צ)
מויאל- דואג לעובדי התעשייה ומשפחותיהם (צילום: יח''צ)

בהמשך מויאל ביקש את עזרת התאחדות הקבלנים בפנייה לכל חברות הבנייה כדי שינקטו בצעדי מנע חשובים. ביניהם: אספקת ציוד מגן אישי כמו מסכות, כפפות וחומרי חיטוי, הדרכת העובדים בהתאם להנחיות הממשלה, על מניעת התכנסויות ושמירת מרחק, ומתן המשאבים וגיבוי מתאים למנהלי העבודה, "שבאים במגע עשרות עובדים מדי יום".

מויאל סיים את מכתבו בהצהרה לפיה "הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות רתומה למאבק הלאומי כנגד התפשטות נגיף הקורונה, תוך שמירה על הפעילות השוטפת בענף ושמירת מטה לחמם של מאות אלפי העובדים בו ובני משפחותיהם".

בשיחה עם מעריב הוסיף כי "בהזדמנות זו אני קורא למשרד האוצר ולמשרד הרווחה להמשיך מידית את הפרויקט המשותף של התאחדות הקבלנים ושלנו עם 'הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל' להכשרת עובדים ישראלים לענף הבניין. רק בשנתיים האחרונות זכה הפרויקט להצלחה גדולה ומאות עובדים הוכשרו בו, בשעה שחסרים יותר מ- 25,000  עובדים בענף.

120 איש היו אמורים לפתוח את הקורס בתחילת החודש, אך האוצר לא אישר זאת, למרות שישנו תקציב צבוע לפרויקט בסך 7 מיליון ₪ שאושר בהחלטת ממשלה. אפשר לחלק את ההכשרות לקבוצות קטנות וגם להעביר חלק גדול מההכשרה בקורסים מקוונים. זו הזדמנות אדרה להסבת המובטלים הרבים כתוצאה מהמצב החדש שנוצר". 

מויאל הזכיר בהקשר זה את המלחמה בתאונות העבודה בענף, מלחמה שקצת נשכחה בשל בהלת הקורונה. הוא מדגיש שהעובדים הישראלים שהוכשרו זוכים לשכר ולתנאי עבודה מצוינים. "אנחנו גם צריכים לדאוג ליום שאחרי", הוא מסכם. "כדי למנוע עליית מחירים, וזה יקרה בוודאות אם לא יוכשרו מספיק עובדים מקצועיים".