פרופ' רפי קרסו ממשיך לייעץ בתוכניתו היומית ב-103FM לאזרחים המודאגים מנגיף הקורונה. אמש (ראשון) עלה לשידור אדם שאובחן כחולה בנגיף וביקש להתייעץ עם קרסו.

"שלום, אני מיכה בן 49 ואני נושא את הנגיף, לצערי. מה שקורה כמו שאתה יודע, אחד הסימנים שם עניין הטעם והריח שנעלמו לי פתאום. גם העניין של הקיבה כי יש לי קיבה מאוד רכה".

מתי הופיע לך הסימנים?
"לפני יומיים".

מתי אבחנו אותך?
"אבחנו אותי לפני שלושה ימים"

למה אבחנו אותך? למה עשו לך את הבדיקה?
"הייתה לי דלקת ריאות לפני כן, אבל קיבלתי אנטיביוטיקה לשבוע והכול עבר אחרי שבוע. הרגשתי מצוין, הלכתי לרופאה להיבדק והכול היה בסדר גמור, הרגשתי ממש טוב והרופאה אמרה לי שאני יכול לחזור לעבודה, הרגשתי כמו אדם רגיל בריא. לאחר מכן באותו הלילה הרגשתי חום ורעידות כאלה של קור, צמרמורות, 39 חום וזה המשיך. אז הייתי בקשר עם הרופאה ומד"א באו לקחת בדיקה וזו התוצאה".

איך אתה מרגיש עכשיו?
"עכשיו, ברוך השם, ירד לי החום ל-37.3 כבר שלושה ימים. רק העניין של הקיבה נשאר, יש לי כמו גלים כאלו של כאבים ואני רוצה ללכת לשירותים כל הזמן".

איפה אתה נמצא?
"אני בבית בבידוד".

יש איתך מישהו?
"כן. המשפחה גם בבידוד כתוצאה מכך"

אתה לא נמצא איתם?
"אני בחדר לבד".

מחטאים את כל השירותים? הדלתות? הכול?
"בוודאי, עם בקבוק כלור צמוד. השאלה שלי היא אם קלרידקס זה כדור טוב?".

הוא יכול להיות כדור טוב אבל הייתי מנסה קודם דיאטה עם הרבה אורז.
"זה מה שאני לוקח וירקות".

ירקות זה פחות טוב. מעט ירקות ויותר אורז, לא חי, לא טבעי ולא מלא אלא לבן מלוטש. אורז מלא זה אורז עם קליפה, יש אורז רגיל שהוא האורז המלוטש, הקלאסי. לאכול הרבה אורז זה מצד אחד, ופחות ירקות שמכילים סיבים, מצד שני. גם לשתות הרבה תה. אפשר להוסיף חיידקים פרוביוטיים שמרגיעים קצת, למרות שזה וירוס, כי יכול להיות שהשלשול הוא כתוצאה מהאנטיביוטיקה שלקחת לפני כמה ימים, שהוא לא חלק מהקורונה אלא תגובה לאנטיביוטיקה. דבר נוסף, זה מה שאני יכול להציע לך לעשות, כמובן בעוד כמה ימים לחזור על הבדיקה של הקורונה, מאוד להיזהר לא להדביק את המשפחה. יכול להיות שעברת את הגל ואתה עכשיו בשלבים של התאוששות. יש לך שיעול?
"מידי פעם".

איך העייפות?
"אין עייפות, אני כל הזמן במיטה אז יש לי עודף. יש לי גם עוד רקע לפני כן של טחורים, זה מה שלא טוב עם השלשול שמגרה את האזור".

לא לאכול חצילים ולא לאכול פלפלים.
"ואלוורה? אני שם להרגיע את המקום. יש גם את המשחה של הטחורים".

יש כדור שנקרא אימודיום או סטופאיט שאפשר לבקש מהרופאה בקופת החולים וגם לקנות. תיקח כל שלשול גדול או 2 שלשולים כדור, אימודיום וסטופאיט  דומים, זה אותו דבר. זה באיזשהו מקום ירגיע לך את הבטן אם אתה אוכל הרבה ירקות הם מכילים סיבים שמגרים את המעי להתרוקן.
"בננות תפוח?"

לא לאכול דברים עם הרבה סיבים, רצוי לאכול את התפוח לאכול אפוי.
"מרק ירקות לא".

לא. מרק כן. גם עוף מבושל אתה יכול לאכול ובשר - אבל רצוי לא מטוגן ולא שומנים. 
"לחם מקמח מלא?"

לא טוב, לחם רגיל לבן פשוט, כי קמח מלא מכיל סיבים ואנחנו רוצים פחות סיבים ויותר קמח. לחם לבן רגיל הכי טוב.
"כי גם הסוכר השתנה לי כתוצאה מהנגיף. היה לי 220".

יש לך סוכרת?
"כן".

220 זה רמה של סוכרת, אתה צריך להיזהר עוד יותר.
"יש לי מטפורמין 850 מ"ג".

אתה לוקח אותו פעמיים ביום?
"שלוש פעמים ביום".

לפעמים מטפורמין עושה שלשול, אז תנסה להוריד סוכרים וכדור אחד ותראה אם יש לך פחות שלשול. תבדוק את זה, יום אחד פחות סוכר, כמעט בלי סוכר ולחם. גם אורז מעלה סוכר אבל אין ברירה. יום אחר להוריד כדור אחד של מטפורמין ולראות אם יש פחות שלשול, כי יש אנשים שזה עושה להם.
"רצוי לאוורר את החדר?".

רצוי לפתוח חלונות לאוורר את החדר.
"הבנתי. לנקות, לנקות, לנקות. בסדר".

רפואה שלמה.
"תודה רבה".